Wednesday, October 29, 2008

Buanglah analogi BIAR PAPE ASE BEGAYE!!

entry aku kat frenster blog awal tahun 2008...

Tuesday, January 15th, 2008
Semalam masa rehat kat office, aku dok teringat-ingat lagi dengan kes Bank Draft kena tendang yang berlaku dua tiga hari sebelum tu. Rasa macam kelakar, kadang macam pelik. Selama ni tak pernah pulak jadi macam ni bila aku deposit Bank Draft elaun saraan yang aku dapat dari USIM. Smooth aje, lepas 3 hari semua dah clear. Kali ni aje sangkut. Bila tanya bank, bank angkat tangan, cakap dia tak salah. Tanya USIM, diorang pun angkat tangan kata dah check habeh2 dan diakui BIMB yang bnk draft tu semuanya ok, fully complied with the standard universally. Bukan nak tuding jari salahkan sapa2, tapi setiap sesuatu tu musti ada punca dan penyebabnya ye tak? hehe..ala, bukanlah kemaruk sangat nak duit sara diri tu cepat2, simpanan aku laki bini masih banyak lagi. Cumanya aku dok terfikir, takkanlah akaun sebuah IPTA boleh bermasalah besar sampai bank tendang diorg punya bank draft? hehe..tak apalah, lambat sikit dapat bulan ni pun takdak hal sebab stok makanan, stok pampers dan susu reena semuanya cukup lagi untuk survive 2-3 minggu. Lagipun sewa rumah aku dah settlekan sampai bulan Februari. Ditambah lagi aku yang ‘lokek’ nak beli kereta, membuatkan aku lagi selesa tak payah pikir hal2 duit minyak dan maintenancenya.

Bersangkut-paut dengan keperluan seeorang ada duit simpanan yang cukup untuk waktu-waktu terdesak dan kadang2 ‘menjerut’ macam ni, aku tulis satu artikel ke Utusan Malaysia. Artikel ni aku tujukan kepada ibu bapa dalam menangani kemaslahatan duit belanja poket anak-anak sehar-harian terutamanya untuk ke sekolah! Kalaulah dari darjah Satu dah simpan duit sehari RM1, bila tiba hujung Tingkatan 5, dah ada RM4015.00! Kan ke banyak tu, dah dekat2 sama dengan duit hantaran kawin bagi sesetengah orang..hehe. Tapi bukanla tujuan simpanan sejak kecil ni untuk kawen semate2…taaaaakk…banyak lagi mende lain yang berfaedah, boleh dan perlu digunakan.

So, inilah artikel aku yang keluar di Utusan Malaysia (16 Januari 08):

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0116&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm

Ajar anak berjimat
Oleh KHAIRUNNEEZAM MOHD. NOOR

“Ayah, duit sekolah ayah berikan tak cukuplah.” “Ibu, tambang bas sudah naik, boleh tambah sedikit lagi duit saku saya?” Sebagai ibu bapa, pasti kita selalu mendengar anak-anak merungut dengan nada seperti ini, yang menyatakan bahawa wang perbelanjaan di sekolah yang diberikan sehari-hari tidak mencukupi.

Rungutan ini lebih selalu kedengaran dalam kalangan kanak-kanak yang tinggal di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur. Jika RM2 sehari diberikan kepada setiap anak-anak ini, ia mungkin sekadar habis untuk membeli makanan di kantin sekolah pada waktu rehat. Itu tidak termasuk bayaran untuk tambang bas awam bagi kanak-kanak yang tidak menaiki bas sekolah.

Pada zaman serba canggih dengan teknologi maklumat ini, ramai kanak-kanak yang memerlukan duit tambahan membayar perkhidmatan melayari Internet di kafe siber.

Diakui bahawa pada zaman sekarang tidak seperti 20 atau 30 tahun lepas, semua harga barangan atau perkhidmatan telah berlipat kali ganda lebih tinggi. Kalau dahulu, kantin sekolah menjual sepinggan nasi lemak pada harga sekadar 20 sen hingga 50 sen dan kadang-kadang dengan harga tersebut turut disertakan dengan sekeping telur goreng atau kuih.

Hari ini, jangankan telur, timun dan ikan bilis pun tidak disajikan bersama dalam sepinggan nasi lemak kosong berharga RM 1.50 di sesetengah kantin sekolah! Kalau dahulu, tambang bas untuk kanak-kanak mungkin sekadar 10 sen hingga 50 sen, di mana mereka diberi diskaun khas kerana masih bersekolah. Sekarang ada syarikat bas yang tidak membezakan harga penumpang sama ada orang awam atau kanak-kanak sekolah, semuanya sama rata.

Begitu juga harga sebuah buku latihan yang dijual di sekolah yang harganya lebih daripada RM1 berbanding 25 sen hingga 40 sen dijual pada sedekad yang lalu. Ada sekolah yang menjual pada harga yang agak tinggi, hanya kerana buku latihan tersebut mempunyai cap sekolah atau cap Pejabat Pendidikan Daerah masing-masing.

Ini adalah contoh yang sejajar dengan perkembangan taraf sosioekonomi masyarakat Malaysia yang semakin meningkat dan ‘kuasa beli’ yang semakin besar dimiliki oleh segenap anggota masyarakat. Hal ini tidak dapat disekat, bahkan tidak boleh dinafikan akan hak pihak-pihak terbabit untuk menetapkan harga perkhidmatan atau produk yang disediakan.

Mereka juga berhadapan dengan kenaikan harga bahan mentah, kos sewa, kos perkhidmatan, dan cukai yang juga semakin meningkat saban hari. Cumanya, apa yang perlu kita fikirkan adalah untuk membantu anak-anak dalam masalah ‘duit belanja sekolah’ yang semakin menjerat dan tidak mencukupi sebegini?

Anak-anak tidak seharusnya dibebankan dengan masalah sebegini kerana mereka perlu fokus kepada usaha mentelaah pelajaran di sekolah dan seterusnya mendapatkan keputusan peperiksaan yang bagus.

Bagi ibu bapa yang berpendapatan tinggi, tuntutan anak-anak terhadap tambahan wang saku sehari-harian bukanlah masalah besar, bahkan elaun saku untuk tempoh setahun pun mereka boleh berikan dalam satu-satu masa tanpa berfikir panjang.

Namun, bagi ibu bapa yang berpendapatan sederhana dan rendah, ditambah lagi golongan yang memiliki anak yang ramai dan bersekolah, tuntutan wang saku tambahan oleh anak-anak ini benar-benar meletakkan mereka dalam dilema.

Sebenarnya, ada banyak kaedah yang boleh dipraktikkan oleh ibu bapa dalam mendepani permasalahan sebegini. Ibu bapa perlu mewujudkan situasi ‘menang-menang’, di mana mereka masih dapat memenuhi tuntutan perbelanjaan bulanan mereka dan memenuhi keperluan anak-anak.

Antaranya adalah mengajar anak-anak untuk faham dan mengamalkan budaya berjimat cermat dan tidak bermewah-mewah. Anak-anak perlu dididik supaya tidak terikut-ikut gaya berbelanja besar oleh rakan-rakan yang berada dan seakan-akan mampu memiliki ‘seisi dunia’.

Ada sesetengah ibu bapa yang mengamalkan kaedah di mana anak-anak turut diberitahu tentang jumlah pendapatan ibu bapa dan perbelanjaan bulanan seisi rumah yang perlu dilangsaikan. Misalnya memberitahu anak-anak agihan wang untuk makanan, bayaran bil-bil air, elektrik dan telefon, bayaran sewa rumah dan kereta, sehinggalah kepada agihan untuk tabungan kecemasan keluarga.

Dengan cara ini, baru anak-anak faham hakikat bahawa ibu bapa tidaklah sebenarnya lokek untuk memberikan mereka duit saku tambahan, tetapi ada keperluan kewangan yang lebih penting pada aspek-aspek yang lain.

Perbelanjaan

Anak-anak perlu dilatih untuk mengetahui ‘aliran tunai’ duit perbelanjaan mereka. Caranya mudah iaitu dengan mengajar mereka untuk mempunyai ‘buku akaun’ sendiri yang mencatatkan berapa banyak duit yang mereka terima dan berapa banyak pula duit yang mereka belanjakan sehari-harian.

Dengan cara ini, anak-anak faham jika duit keluar itu lebih banyak daripada duit masuk, ini menunjukkan bahawa mereka mungkin perlu menyingkirkan apa-apa pembelian barangan yang tidak patut dan merugikan.

Kaedah ini juga melatih anak-anak supaya jangan ‘muflis’ yang bermaksud bahawa mereka perlu ada wang simpanan untuk tujuan kecemasan dan keperluan terdesak pada masa hadapan.

Seterusnya, anak-anak boleh dididik dengan konsep ‘sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit.’ Ini adalah sesuai bagi anak-anak yang mungkin mahukan sesuatu seperti membeli basikal, buku rujukan, atau pergi ke kafe siber untuk melayari Internet, di mana mereka perlu menyimpan duit secukupnya hasil lebihan duit saku sehari-harian untuk memiliki apa yang dihajatinya.

Konsep ini juga selaras dengan amalan menabung sama ada menyimpan duit dalam tabung di rumah, atau dalam institusi perbankan atau institusi amanah saham yang ternyata lebih selamat. Lebih-lebih lagi sejak tahun 2004, Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) telah diwujudkan bagi menggalakkan tabungan untuk pembiayaan pengajian anak-anak di menara gading merupakan platform terbaik untuk anak-anak membuat tabungan.

Anak-anak sebaiknya dibiasakan untuk membawa bekal makanan sendiri dari rumah yang lebih terjamin kebersihan dan keseimbangan gizi dan khasiatnya. Dalam hal menggunakan buku-buku latihan, wajar mereka diasuh untuk menggunakan semula buku-buku latihan lama yang masih boleh digunakan agar ia tidak dibuang dengan sia-sia.

Selain itu, ibu bapa perlu mendidik anak-anak akan ajaran agama yang melarang seseorang untuk membazir, kerana membazir itu adalah amalan kesukaan syaitan. Apabila anak-anak dapat diasuh mentaliti dan tindakan mereka untuk berjimat cermat dan menghargai setiap sen yang dimiliki, maka diyakini bahawa mereka dapat membentuk peribadi berhemah dalam berbelanja dan mengusir jauh akan tabiat boros dan ‘biar papa, asal bergaya’.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails