Friday, October 31, 2008

BERUBAT SAMBIL MELANCONG

This article had been published in Utusan Malaysia on 19th of June, 2008.

Julie and I had actually came across the advertisement in one of a local tv channels here saying that Kuala Lumpur is a destination of medic-tourism about a week b4 the program was on-air in last couple of days. Luckily we managed to watch the report on Today Tonight hosted by Anna Corren. We are very pleased with the report and really proud because it seems like promoting Malaysia as one of the best (maybe the best among the others!) countries providing medical facilities with a special memorable package of holiday. Hence, because of the proudness, I wrote an article on this particular sensational report and today (Thurs-19 June 08), that article has been published in Utusan Malaysia…check it out mates!

Menyuburkan industri pelancongan perubatan Malaysia

TERDAPAT sesuatu yang cukup istimewa dalam laporan khas yang ditonton oleh penulis melalui sebuah stesen televisyen di kota Melbourne baru-baru ini. Dalam rancangan Today Tonight yang mendapat rating penonton yang cukup tinggi telah memaparkan tentang pengalaman manis beberapa warga Australia yang melalui apa yang dikatakan sebagai ‘Pelancongan Perubatan’ (Medical Tourism) di Malaysia.

Malaysia digambarkan sebagai destinasi pilihan selain beberapa negara lain di Asia untuk ‘berubat sambil melancong.’

Memetik kata-kata seorang responden dalam laporan berita ini iaitu Lynda Clifford, warga Australia berusia 48 tahun, pe- ngalamannya di Kuala Lumpur baru- baru ini digambarkan sebagai ’sambil menyelam minum air’ kerana dia melalui sesi-sesi rawatan ‘fizikal, emosi dan spiritual.’

Lynda telah berjaya melalui pembedahan wajahnya yang diseliakan oleh Dr. Nasir Zahari seorang doktor Melayu tempatan, di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur. Dia diberikan juga rawatan bersifat kaunseling bagi memberikan keyakinan kepada dirinya sebelum dan selepas sesi pembedahan.

Dalam masa yang sama, Lynda turut berkesempatan melancong di lokasi-lokasi menarik di sekitar tanah air kita selepas menjalani pembedahannya itu.

Begitu juga dengan pengalaman Rosie Bates, 34 tahun, yang melalui pembedahan perut dan liposuction di sebuah pusat perubatan swasta di ibu negara. Rosie mengakui bahawa dia mendapat layanan ‘lima bintang’ sepanjang berada di Malaysia dan bersyukur kerana di samping ke- jayaan pembedahannya, dia dan suami da- pat menghabiskan masa melancong pada kos yang dianggap sangat berpatutan.

Kisah Lynda dan Rosie ini adalah sebahagian daripada ribuan rakyat Australia bahkan kebanyakan negara maju yang lain, yang mengiktiraf akan kemampuan dan kepakaran pengamal perubatan dan teknologi perubatan di Malaysia yang setanding dengan apa yang ada di negara mereka sendiri.

Tambahan lagi bahawa kos yang perlu dikeluarkan untuk ‘menyelamatkan nyawa dan maruah’ atau ‘mencantikkan tubuh badan’ adalah begitu murah jika dibandingkan dengan rawatan di negara mereka sendiri. Apatah lagi jika kos yang di- kenakan adalah turut merangkumi pakej percutian yang cukup hebat kerana Malaysia memang terkenal memiliki sebegitu banyak tempat-tempat menarik.

Melalui laman web www.malaysiahealthcare.com, dinyatakan bahawa terdapat beberapa pusat perubatan dan hospital swasta dan kerajaan yang menyediakan pakej-pakej tertentu dalam ‘percutian perubatan.’ Beberapa jenis rawatan perubatan yang popular kepada kalangan ‘pelancong perubatan’ juga disenaraikan termasuklah rawatan kardiologi, ortopediks, pergigian, pembedahan kosmetik sehinggalah kepada prosedur pembedahan minor.

Menurut Dr. Norman seorang pakar perubatan tempatan Australia dalam temu bual berita Today Tonight ini, kos keseluruhan untuk menikmati satu-satu pakej pelancongan perubatan ini secara puratanya adalah satu pertiga daripada kos yang terpaksa ditanggung di Australia.

Dalam kes Lynda, dia hanya mengeluarkan belanja AUD11,600 (kira-kira RM35,000) untuk pembedahan sekali gus percutian di Malaysia berbanding AUD20,000 (RM60,000) hanya untuk kos pembedahan. Ini jelas menunjukkan Malaysia sememangnya telah berjaya memahatkan namanya sebagai salah satu hub pelancongan perubatan yang bertaraf dunia.

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Persatuan Hospital Swasta Malaysia (APHM) terdapat peningkatan positif dalam jumlah pelancong asing yang mendapatkan rawatan kesihatan di Malaysia iaitu seramai 296,687 orang pada tahun 2006 berbanding 75,210 sahaja pada tahun 2001. Ini merupakan satu perkembangan positif dalam industri pelancongan perubatan ini yang mana ia dikatakan telah berjaya menjana pulangan kewangan sebanyak RM203.66 juta sehingga tahun 2006 yang lalu.

Apabila cerita tentang kualiti perubatan di Malaysia diuar-uarkan dalam media massa antarabangsa misalnya seperti di Melbourne, ia jelas menunjukkan bahawa masyarakat dunia telah membuka ‘mata hati’ untuk tidak terlalu berideologikan tanggapan bahawa hanya negara maju yang pakar dalam dunia perubatan.

Kita tentunya tidak mahu mendengar komen-komen negatif daripada pihak luar yang mengatakan bahawa sektor pelancongan perubatan di Malaysia adalah merugikan bahkan mengancam nyawa pelancong yang mengikuti satu-satu proses rawatan di sini.

Sebagai mana yang ditegaskan dalam laporan Today Tonight, 59 peratus pelancong perubatan warga Australia terpaksa mendapatkan rawatan semula di negara sendiri kerana kegagalan pembedahan yang dilakukan di negara luar.

Untuk itu pihak-pihak yang terlibat harus membuktikan bahawa negara kita benar-benar berupaya memberikan rawatan yang bertaraf antarabangsa kepada para pelancong.

Seterusnya, kita perlu bijak mempromosi dan memasarkan industri pelancongan perubatan ini ke seantero dunia. Bidang kepakaran dan jumlah doktor pakar perlu ditambah bagi memenuhi keperluan dan kehendak para pelancong yang pelbagai dan meningkatkan peratusan kejayaan perawatan. Memang masih wujud konotasi dalam kalangan masyarakat dunia bahawa risiko kegagalan pembedahan di Malaysia adalah tinggi berbanding di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat atau pun Eropah dan ia perlu ditangani dan diperbetulkan dengan sewajarnya. Kejayaan-kejayaan pembedahan yang dilakukan di Malaysia perlu mendapat liputan meluas dalam internet, media massa ataupun jurnal perubatan antarabangsa bagi memupuk keyakinan dan kecenderungan masyarakat dunia untuk bertandang ke Malaysia.

Begitu juga halnya dengan peranan pengusaha sektor pelancongan dan pengangkutan. Kelihatannya syarikat penerbangan antarabangsa dan tempatan berlumba-lumba untuk menawarkan tambang penerbangan yang murah daripada pelbagai destinasi di seluruh dunia ke Malaysia. Ianya perlu dijadikan sebagai peluang yang tidak boleh dilepaskan untuk mempromosikan destinasi-destinasi pelancongan tempatan. Hotel-hotel, pusat peranginan, homestay, pusat pelancongan, muzium, galeri seni, kraftangan, industri desa dan sebagainya perlulah bijak menawarkan promosi-promosi istimewa yang mampu menarik minat pelancong asing. Kualiti perkhidmatan dan produk perlu ditambat ke ‘status antarabangsa’ namun pakej harganya masih bersifat ‘tempatan’ di mana bukan sahaja pelancong asing bahkan rakyat Malaysia sendiri akan galak untuk bertandang dan menikmati promosi yang ditawarkan mereka.

Sebagai rakyat Malaysia juga, kita turut berperanan dalam memakmurkan industri pelancongan perubatan ini secara tidak langsung. Senyuman, ucapan salam dan layanan mesra yang tidak putus-putus harus diberikan sejak langkahan pertama dihayun oleh para pelancong di lapangan terbang sehinggalah ke restoran atau kedai-kedai runcit yang dikunjungi mereka. Serlahkan ‘wajah sebenar’ kita yang kaya dengan adab, budi pekerti dan nilai sopan-santun yang diwarisi sejak zaman berzaman. Adalah diyakini bahawa ramai pihak akan terus data menikmati hasil lumayan daripada industri pelancongan perubatan ini dengan syarat keyakinan dunia terhadap kemampuan Malaysia dalam bidang ini perlu terus dipupuk dan dikekalkan.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails