Friday, October 31, 2008

Ini Sudah Melampau!!! Kurang Ajar!!!

my frenster blog's post on Sunday, June 1st, 2008

Apa nak jadi dengan budak2 sekolah zaman sekarang? sekolah patut jadi tempat menimba ilmu, memantapkan sahsiah, membentuk identiti dan peribadi yang baik..tapi lain pulak jadinya sekarang. Kalau anda terbaca berita yang dipaparkan dalam Berita Harian hari Jumaat, 30 Mei lepas, 3 budak lelaki umur 17 tahun ‘buat tak senonoh’ pada 1 budak perempuan dalam stor sekolah. STOR SEKOLAH tu!!! tergamak budak2 ni mencemarkan kemuliaan institusi sekolah!

Maka, hari ini artikel aku keluar dalam Berita Harian, 1 Jun 2008-Isnin- dan aku cuba kupas sedikit tindakan pre and post yang wajar dan mesti diambil oleh semua pihak supaya anak2 kita ni tak memangsakan orang dan tak menjadi mangsa orang. check it out!

Usaha bersepadu tangani masalah pelajar

SUNGGUH memeranjatkan apabila membaca laporan akhbar ini, mengenai tindakan kurang ajar tiga pelajar tingkatan lima sebuah sekolah menengah di Segamat, Johor yang ditahan polis selepas memaksa seorang pelajar perempuan membuka pakaian sebelum merakam payu daranya menggunakan telefon bimbit.

Lebih memeranjatkan lagi apabila mengetahui bahawa kejadian itu berlaku pada Februari lalu di dalam stor sekolah ketika kejohanan sukan sekolah berlangsung.

Tidak cukup gambar pelajar perempuan itu diambil separuh bogel, pelajar lelaki berkenaan turut meraba seluruh badan mangsa dan gambar yang diambil disebar di daerah ini melalui khidmat pesanan multimedia (MMS) kepada orang ramai, termasuk tunang mangsa.

Lebih parah apabila mangsa diugut supaya tidak memecahkan rahsia perlakuan sumbang mereka ini kepada sesiapa.

Sebagai seorang manusia, sesiapa saja yang membaca berita ini pasti akan berasa cukup marah dan mengutuk tindakan luar batasan seperti ini kerana tindakan biadab pelajar ini melampaui had moral, etika dan keagamaan.

Apakah agaknya yang terfikir dalam pemikiran pelajar itu pada masa mereka melakukan kerja terkutuk itu? Mana pergi pertimbangan agama mereka, mana hilangnya didikan budaya, adab dan sopan santun.

Tidak keterlaluan kalau dilabel mereka ini sebagai ‘penjenayah’ kerana mengambil kesempatan di atas kelemahan perempuan.

Jika diamati sedalam-dalamnya akan Falsafah Pendidikan Negara, sistem pendidikan di Malaysia berteraskan kepada matlamat untuk melahirkan insan seimbang daripada aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan.

Selain itu, bangsa Malaysia yang berilmu dan berakhlak mulia turut diberi penekanan sebagai produk yang diharapkan mampu menyumbang kepada kemakmuran negara. Namun, apa yang dilakukan pelajar terbabit tidak menonjolkan ciri-ciri insan cemerlang seperti diharapkan dalam falsafah pendidikan negara.

Berdasarkan pengalaman penulis menjadi guru sebelum ini, sememangnya ada sebilangan pelajar yang ‘keras kepala’, tidak berdisiplin dan cukup sukar untuk dibentuk keperibadiannya. Mereka ini menjadikan sekolah bukannya dengan matlamat untuk berjaya akademik dan sahsiahnya.

Sebaliknya, sekolah menjadi medan untuk menunjukkan belang dan taring mereka di kalangan rakan. Kejadian seperti yang dilaporkan itu adalah satu kes disiplin yang parah selain daripada merokok, pukul, ugut, pergaulan bebas antara jantina dan sebagainya.

Dalam hal ini, penulis meminta semua pihak bertanggungjawab dalam memastikan maruah pelajar perempuan itu dibela dan mengelak kes serupa berlaku pada masa akan datang. Diharapkan pelajar ini jika terbukti bahawa mereka bersalah akan didakwa dan dihadapkan ke muka pengadilan sebagai pengajaran kepada diri mereka dan pelajar lain.

Semoga pelajar yang terbabit dan masyarakat sedar bahawa kita tidak seharusnya berundur kepada sifat ‘barbarian’ atau orang zaman batu tetapi perlu lebih matang dalam bertindak dan berfikir.

Pihak sekolah yang terbabit pula perlu bertanggungjawab kerana kejadian itu berlaku dalam kawasan sekolah. Kawalan lebih ketat perlu dilaksanakan di persekitaran sekolah pada sepanjang masa bagi mengelak penyalahgunaannya oleh pelajar mahu pun pihak luar.

Badan Pengawas sekolah perlu lebih diaktifkan peranannya bukan sekadar menjadi ‘mata-mata’ sekolah bahkan sebagai pembimbing rakan sebaya yang berkesan kepada rakan pelajar yang lain.

Sekolah juga boleh mengikuti langkah sesetengah sekolah lain yang aktif mengadakan program keagamaan seperti bertadarus al-Quran, ceramah dan program agama dan moral, mengedarkan risalah berkaitan nilai murni dan sebagainya.

Ibu bapa pelajar pula perlu lebih bijak mendidik anak-anak. Walaupun mungkin tanggungjawab pendidikan itu diletakkan kepada pihak sekolah, tidak dapat dinafikan bahawa apa yang dipelajari atau dididik di rumah adalah lebih besar ertinya dalam membentuk keperibadian anak yang sempurna.

Kawal tingkah laku anak, ambil tahu ke mana mereka pergi dan dengan siapa. Sememangnya anak tidak suka dikongkong, tetapi kalau kebebasan melampau diberikan ibu bapa, padahnya anak akan terpengaruh dengan gejala negatif yang dibawa rakan-rakan sebaya.

Lengkapkan anak dengan didikan agama, moral dan adab sopan supaya nanti tidak akan ada ibu bapa yang menepuk dahi sambil menyebut ‘nasi sudah menjadi bubur’.

Kepada pelajar pula, sememangnya zaman remaja ini adalah zaman yang mengasyikkan dan menyeronokkan kerana anda mula beralih daripada usia kanak-kanak kepada dewasa. Pelbagai ‘eksperimen’ tingkah laku anda laksanakan sebagai usaha mencari erti kehidupan dan mematangkan diri.

Anda turut bertanggungjawab kepada diri sendiri. Fikiran anda sudah boleh membezakan mana yang ‘hak’ dan mana yang ‘batil’. Pilihlah jalan kehidupan yang sebaiknya demi kebahagiaan hidup pada masa depan.

Jika perlukan bantuan dan sokongan mintalah tanpa segan silu daripada ibu bapa, keluarga, guru mahu pun masyarakat sekeliling. Semoga pisang tidak berbuah dua kali.

p/s: mintak simpanglah anak-anak dan keturunan aku daripada buat anak orang lain macam ni dan jadi mangsa anak orang lain macam ni..amin.

Thursday, October 30, 2008

Prinsip kepimpinan berlandaskan syariat Islam

entry aku dalam frenste blog aku on Thursday, May 29th, 2008

Pemimpin baik? Pemimpin hampeh?

Pengalaman aku sendiri bekerja–bukan kat USIM la– pernah berhadapan dengan ketua/boss yang dibenci pekerja2nya. Kalau pekerja lain yang ‘kureng’ sikit kesabarannya, memang saban hari menghadiahkan caci maki, kutuk keji, carut-marut untuk boss ‘kesayangan’.

Tapi, itu adatlah kan, ada waktunya kita dapat boss yang baik dan memahami. ada juga yang dapat boss ‘kurang sihat akal dan hatinya’ yang membuatkan kita rasa tak seronok untuk kerja dan mengadap muka orang tua tu hari-hari.

Apapun, hari ni artikel aku berkait dengan sifat kepimpinan boss/ketua dari perspektif syariat Islam keluar dalam Berita Harian 30 Mei 2008-Jumaat. jemputlah baca…mari kita buat pedoman sama-sama.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Friday/Agama/20080530002438/Article

Prinsip kepemimpinan berlandaskan syariat

DALAM kehidupan manusia, kepemimpinan adalah elemen yang sudah menjadi lumrah, sejak Adam dicipta dan Hawa untuk menjadi teman hidupnya, aspek kepemimpinan sudah wujud. Apabila Nabi Adam diturunkan ke dunia, Baginda melaksanakan tanggungjawab sebagai pemimpin dalam membimbing isteri, Hawa dan anaknya menjalani kehidupan di muka bumi dan amal ibadah kepada Allah.

Sehingga kini, konsep kepemimpinan sentiasa wujud dalam kehidupan. Suami menjadi pemimpin kepada isteri, ibu bapa menjadi pemimpin dalam institusi kekeluargaan, penghulu menjadi pemimpin dalam masyarakat kampungnya, imam menjadi pemimpin kepada makmumnya dan begitu juga raja atau menteri yang memimpin kapasiti masyarakat yang lebih besar skopnya.

Tidak ketinggalan dalam sesebuah organisasi pekerjaan dan perniagaan, kepemimpinan adalah suatu daya penggerak kepada usaha pencapaian matlamat ahli dan organisasi itu sendiri. Islam mengiktiraf akan kepentingan konsep kepemimpinan, sabda Rasulullah bermaksud: “Apabila tiga orang keluar bermusafir maka hendaklah mereka melantik seorang daripada mereka sebagai ketua (Amir)” (riwayat Abu Hurairah).

Untuk itu, Islam memberi banyak garis panduan dan prinsip kepemimpinan agar ia diamalkan secara adil, saksama, berkesan dan mendapat keredaan Allah. Dalam al-Quran misalnya, banyak panduan diberikan dalam mewujudkan prinsip kepemimpinan yang tepat.

Antaranya, menurut Yusuf Ismail dalam bukunya, Mengurus Secara Islam, kepemimpinan bermatlamatkan mencari keredaan Allah melalui surah at-Taubah (ayat 72); melaksanakan amal makruf dan mencegah kemungkaran (ali-Imran, ayat 104 hingga 110); membuat keputusan sesuai dengan prinsip Islam (al-Maidah, ayat 44, 45, 47, dan 50) dan menjaga kesejahteraan masyarakat (al-Baqarah, ayat 148 dan al-Qasas, ayat 77). Seterusnya seruan untuk membangunkan kapasiti individu semaksimum mungkin (ali-Imran, ayat 139 dan al-Hujarat, ayat 13); melaksanakan prinsip syura (ali-Imran, ayat 159 dan as-Syura, ayat 36); mewujudkan jamaah (as-Saf, ayat 4); berlaku adil (al-Maidah, ayat 8 dan an-Nisa’, ayat 129), dan berlaku ihsan (an-Nahl, ayat 90).

Menurut Mohd Isa (2002), asas kepada kepemimpinan Islam mesti menjurus kepada tiga matlamat utama. Pertamanya ‘akidah’, iaitu hakikat kepemimpinan itu adalah amanah Allah yang mempunyai implikasi kepada keimanan terhadap Rukun Iman yang enam yang pasti ditanya di akhirat kelak. Sesiapa yang berjaya memimpin dengan baik akan ke syurga dan yang tersasar akan ke neraka.

Keduanya, ‘syarak’, iaitu mengakui dan menurut setiap syariat dan undang-undang yang diperuntukkan Allah di dalam sumber teragung iaitu kitab al-Quran dan panduan Rasulullah melalui al-Hadis. Pematuhannya dikelaskan sebagai suatu ibadah seperti dikehendaki Allah bahawa manusia itu diciptakan untuk tujuan beribadah.

Ketiga pula adalah ‘akhlak’, yang menjadi asas kepada kepemimpinan Islam dan ia mesti bertunjang kepada aqidah dan syariat. Akhlak yang terpuji memberi refleksi ke arah pembentukan kepemimpinan yang sempurna seperti mana disyariatkan Islam.

Ciri-ciri pemimpin yang berpaksikan syariat Islam akan memberikan kesan kepada gaya kepemimpinannya dan penerimaan ahli di bawahnya. Begitu juga dengan kepemimpinan dalam sesebuah organisasi, jika betul dan baik pemimpinnya, maka pekerja atau orang bawahannya juga akan menuruti amalan betul dan baik ditunjukkan terajunya.

Seseorang yang memegang jawatan pengurus dan sekali gus sebagai pemimpin perlu faham bahawa dia perlu melaksanakan amanah dan kepercayaan diberikan organisasi. Ia selaras dengan firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya” (an-Nisa’: 58).

Jika pangkat dan kekuasaan itu disalahgunakan dan ditadbir dengan cara tidak betul, maka kesannya adalah kepemimpinannya itu tidak diredai Allah. Bila tidak mendapat keredaan-Nya, hilangnya keberkatan dalam pekerjaannya dan hilanglah juga kepercayaan organisasi dan pengikut terhadap kemampuan pengurus itu.

Islam turut menekankan konsep seseorang pemimpin untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh, tekun dan cekap. Seseorang yang dilantik menjadi pengurus dan pemimpin bukanlah seorang insan yang sempurna serba-serbinya. Pepatah Melayu ada menyebut bahawa ‘belakang parang kalau diasah lagikan tajam’ apatah lagi manusia yang bersungguh-sungguh mahu mengubah dirinya. Maka, seseorang pemimpin itu perlu sentiasa berusaha memperbaiki kelemahan diri, bekerja dengan komited untuk memantapkan kemahiran kerja dan kemahiran kepemimpinan. Begitu juga, dari semasa ke semasa tekun untuk menambah baik nilai produktiviti dan kecekapan kerja supaya mampu menjadi contoh baik kepada pekerja bawahan. Diriwayatkan al-Baihaqi bahawasanya Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT suka apabila seseorang itu melakukan sesuatu pekerjaan dengan tekun”.

Begitu juga dengan saranan pemimpin melaksanakan kaedah kerja secara berpasukan seperti firman Allah bermaksud: “ Dan tolong menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan”(al-Ma’idah: 2). Manusia fitrahnya tidak mampu berbuat sesuatu dengan sempurna secara sendirian. Bantu-membantu, nasihat-menasihati dan saling bekerjasama adalah unsur sangat berkesan dalam mentadbir kehidupan lebih baik dan bermakna dalam sesebuah masyarakat. Begitu juga dengan masyarakat dalam konteks sesebuah organisasi, semangat berpasukan sangat tinggi nilainya bukan saja untuk mencapai matlamat organisasi dan individu pekerja, bahkan untuk mendapatkan keredaan Allah.

Pemimpin dalam sesebuah organisasi perlu sentiasa melaksanakan strategi yang berkesan dalam mewujudkan konsep ‘berat sama dipikul, ringan sama dijinjing’ dan ‘hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah’ di kalangan ahli dalam organisasi. Setiap pekerja tidak kira pangkat dan latar belakang dianggap sebagai aset penting dalam memakmurkan dan membangunkan organisasi dan peranan mereka itu dihargai sebaiknya. Pemimpin yang sentiasa mengambil tahu dan membantu akan hal ehwal pengikutnya adalah pemimpin yang sangat disukai dalam Islam seperti sabda Rasulullah bermaksud: “Sebaik-baik manusia ialah orang yang paling banyak bermanfaat bagi sesama manusia” (Riwayat al-Quda’).

p/s: harap2 kalau aku berpeluang jadi ‘boss’, aku sentiasa diberi bimbingan dan petunjuk daripada Yang Maha Esa..amin.

Apalah erti ilmu tanpa amal…

entry dalam frenster blog aku based on article aku yang keluar kat berita hairan on May 29th, 2008.

Sejak kecil lagi, anak-anak perlu dididik bahawa ilmu pengetahuan bukan hanya untuk dicari dan dipelajari, bahkan ianya diamalkan. Menurut perspektif Islam, dengan cara itu dapat meningkatkan darjat hidup manusia di dunia dan akhirat. Saidina Ali bin Abi Talib RA ada berkata ‘Bahawasanya yang dikatakan orang ‘alim itu adalah mereka yang beramal dengan ilmunya dan ilmunya itu pula sesuai dengan amalnya’. Pujangga ada menyebut ‘gersang bumi tanpa hujan, gersang minda tanpa ilmu, gersang jiwa tanpa amal, gersang hati tanpa iman’.

Maka hari ini artikel aku berkaitan dengan usaha menimba ilmu tidak lengkap tanpa amalannya, keluar dalam Berita Harian, 29 Mei 2008-Khamis.

Ilmu tanpa amalan bawa kesan negatif

DALAM sistem pendidikan di negara kita, anak sejak usia empat atau lima tahun sudah mula mempunyai hubungan dengan institusi pendidikan iaitu taman didikan kanak-kanak (Tadika).

Setiap hari mereka dihantar ke sekolah, lengkap dengan buku dan alat tulis serta pakaian seragamnya mengikuti sesi persekolahan selama enam hingga tujuh jam sehari. Itu belum termasuk jadual pendidikan sampingan yang perlu dihadiri anak seperti kelas tuisyen, kelas agama dan mengaji al-Quran atau kegiatan kokurikulum.

Kehidupan seharian anak yang diprogramkan sebegini rupa menunjukkan budaya menimba ilmu yang tidak dapat disanggah pentingnya dalam membentuk manusia yang seimbang nilai rohani, jasmani, emosi dan inteleknya. Namun, ada anak yang tidak melihatnya sebagai sesuatu yang memberikan makna yang besar, sekadar suatu lumrah yang disusun atur ibu bapa.

Pergi ke sekolah dan menuntut ilmu sepatutnya bukan sekadar suatu rutin kehidupan harian daripada persepsi anak, bahkan ia adalah salah satu kewajipan yang mesti dikerjakan oleh setiap orang Islam. Ia bertepatan dengan sabda Rasulullah, ‘Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap Muslim’. Anak perlu difahamkan bahawa menuntut ilmu juga diandaikan seperti berjuang menegakkan hak diri dan berjihad ke jalan Allah seperti mana hadis Rasulullah, ‘Barang siapa keluar untuk mencari ilmu maka ia berada di jalan Allah sampailah ia kembali (Riwayat al-Tirmizi).

Sebagai ibu bapa, pasti ada antara kita yang pernah diajukan persoalan oleh anak seperti "Ayah, kenapa saya perlu ke sekolah setiap hari? atau "Ibu, apa perlunya saya belajar bersungguh-sungguh? Apa pula agaknya jawapan yang sesuai untuk diberikan? Adakah mencukupi atau tepat dengan mengatakan kepada anak bahawa "Kamu mesti belajar untuk lulus peperiksaan dengan cemerlang" atau "Kalau nak jadi orang yang ada kerja yang elok dan banyak duit, kenalah pergi ke sekolah dan belajar rajin-rajin."

Jawapan seperti ini ditafsir sesetengah orang sebagai kurang tepat. Ia menzahirkan trend kalangan ibu bapa yang nampaknya bersungguh-sungguh mendidik anak melangkahkan kaki ke sekolah dengan hanya bermatlamatkan kecemerlangan dalam peperiksaan atau sebagai batu loncatan untuk berjaya mendapat pekerjaan pada masa hadapan. Bila anak dibudayakan untuk terlalu mengejar kedudukan nombor satu dalam kelas atau deretan ‘A’ semaksimum mungkin dalam peperiksaan, ia menjadikan mereka tidak berfikir lebih jauh daripada tujuan berkenaan.

Banyak impak negatif jika usaha mencari ilmu itu tidak diiringi dengan amalan. Antaranya, anak akan terfokus untuk mengejar objektif yang ditetapkan oleh ibu bapa dan tertekan apabila ia tidak menjadi kenyataan. Rasa takut dan rendah diri akan wujud jika kedudukan dalam kelas atau keputusan peperiksaan yang diidamkan oleh ibu apa tidak dapat dicapai. Akan wujud jugalah situasi di mana sesetengah anak yang ‘kurang berjaya secara akademiknya’ disisihkan dan dipandang rendah oleh ibu bapa, keluarga dan masyarakat.

Mereka kemudian mencari jalan singkat dalam memujuk diri yang dicap ‘kurang bijak’ dengan terbabit dalam gejala negatif seperti merokok, melepak, merempit, vandalisme, mabuk, menagih dadah bahkan membunuh diri. Hakikatnya, gagal dalam peperiksaan bukanlah bererti mereka sudah tewas dan tidak akan mampu mengharungi cabaran kehidupan di masa mendatang.

Bagi sesetengah anak yang berjaya pula, ilmu yang ditimba itu tidak diamalkan sebaiknya bahkan ia begitu rapuh hilang dari ingatan selepas berakhirnya peperiksaan atau pengajian, semudah hilangnya nota-nota atau buku rujukan dari pandangan mata. Mungkin juga gejala seperti merasuah dan pecah amanah berlaku disebabkan kedangkalan pemikiran orang yang berilmu dan ‘kelihatan pandai’ tetapi tidak beramal dengan ilmu yang dipelajarinya.

Ibu bapa sebagai ‘role-model’ yang paling rapat dengan anak wajar memberikan teladan terbaik dalam mendasari kaedah mengamalkan ilmu yang diperoleh. Contoh paling mudah adalah dalam hal beramal ibadat misalnya mengajak anak mengerjakan solat pada awal waktu, rajin melaksanakan puasa sunat serta bertadarus al-Quran bersama-sama.

Dalam hal moral dan tatasusila, ibu bapa wajar menunjukkan contoh pekerti mulia seperti tidak merokok, menjaga percakapan daripada mengumpat atau menutur kata-kata kesat, menjaga adab-adab berjiran, dan sebagainya. Hal-hal yang nampak mudah dan remeh ini sebenarnya adalah pencetus yang signifikan dalam memperihalkan peri pentingnya mengamalkan ilmu yang diperoleh kepada anak-anak. Ia mampu menjadi pencetus terbaik bagi mereka menjiwai bidang-bidang ilmu yang akan diterokainya kelak bahkan memberikan pulangan lebih lumayan dalam membangunkan martabat diri mereka sendiri, ibu bapa, masyarakat, agama dan negara.

bILa PaK lOnG NAiK hAnGIn!!!!

friendster blog aku punya entry yang paling panjang dalam taun 2008..hehehe..

Monday, May 19th, 2008

Pak Long cukup bersemangat mengancing butang-butang kemeja putihnya, setelah bertepek-tepek bedak Johnson&Johnson dilumur ke badan. Balik saja dari surau selepas subuh, dia sudah beriya-iya menyuruh mak long menyediakan pakaian dan sarapan seawal mungkin. Hari ini dia nak ke pekan, menguruskan hal-hal peribadinya di pejabat gomen. "Alah…Kalau lambat nanti ramai orang beratur, aku malas nak menunggu!" ujarnya bila mak long menegur kenapa sekadar meneguk kopi ‘O’ kegemarannya tanpa mengusik nasi goreng yang dah disiapkannya. "orang tua ni beriya benar suruh aku buat sarapan, ni sapa nak makan ni?" rungut mak long dalam hati.

Di daun pintu hadapan rumah, pak long menyarungkan kaki dengan capal Mekah kegemarannya, sambil membetul2kan kopiah putih bertahi lalatnya dia mengatur langkah menuju ke perhentian Bas. Berasak-asak menaiki bas dengan budak-budak hendak pergi ke sekolah dan muda-mudi yang hendak ke pejabat tidak menjadi hirauannya. Dalam kepala Pak Long asyik terbayang-bayang muka pegawai yang sudah dua kali dalam bulan ni meminta Pak Long datang semula ke pejabatnya. Bagi warga emas 70-an ini untuk menyelesaikan urusan ‘mendapatkan cap jabatan dan tandatangan’ ini dirasakan sangat penting. mahu tak mahu kena ikut arus orang lain. silap2 melawan arus, apa yang dicitakan menjadi sulit, bahkan jadi tak ubah bagai yang dikendong berciciran yang dikejar berdecit-decit melarikan diri.

Sampai di pekan, Pak Long menghayunkan lagi ratusan langkah menuju ke pejabat gomen itu. Habis basah belakang kemejanya disimbah peluh. Sapu tangan Pak Long pun nampak lencun mengesat keringat yang mencurah2 di dahi. Biarpun bening pagi tidak sepanas mana, tapi kederat orang tua begitulah rupanya. Selangkah orang muda, tak sama dengan 4 langkah orang tua gayanya. Sekali sekala Pak Long berhenti di tepi jalan, melepaskan lelah. Namun Pak Long masih mampu menyeringai. Mana taknya, pegawai muda sebaya cucunya yang ditemui dua kali dalam bulan ni berjanji untuk menyelesaikan ‘urusan cap jabatan dan tandatangan’ hari ini. Itu yang membuatkan Pak Long bangkit meneruskan derapan langkah2 tuanya.

Sampai di pintu pejabat, Pak Long menepuk dahi. "Aku ingat aku keluar pagi-pagi buta tak ramai orang!" ujarnya bila melihat sudah penuh pejabat itu dengan orang ramai. Bila dipicit mesin tiket giliran, sekali lagi Pak Long menepuk dahi. "Nombor 89? Ni pukul berapalah baru aku dapat mencium meja kaunter ni?" rungut Pak Long sambil melihat nombor di papan elektronik yang menunjukkan angka 7.

Selepas 2 jam menunggu, barulah nombor Pak Long dipanggil. Macam kena renjatan elektrik, Pak Long meloncat terus mendapatkan kerani di kaunter. "Pakcik bawak semua dokumen yang diperlukan?" Ujar kerani perempuan bertahi lalat berbulu di bawah bibir yang melayan Pak Long. "Eh hari tu encik Nazlee kata tak payah bawak apa-apa, semua dia dah ada?" "Oh, nanti saya tanyakan pada dia, pakcik tunggu sekejap boleh? Sebabnya Encik Nazlee keluar minum sekejap. Ataupun nak lagi senang pakcik datang semula petang ni lepas pukul 2, nanti terus berurusan dengan saya" jawab kerani itu sambil menyimpul senyum.

"Alah……nak kena menunggu lagi ke?" ujar Pak Long dalam hati.

Diatur langkahnya menuju ke tempat-tempat duduk pelanggan sambil mulutnya terkumat-kamit. "Apa kejadahnya yang dibuat Encik Nazlee ni sampai nak tandatangan surat pun makan masa sebulan ni?" Rungut orang tua itu.

Perut Pak Long sudah berkeriut. Jam Seiko di tangannya menunjukkan waktu sudah mencecah 11 pagi. "Tulah, tadi kat rumah tak nak sarapan dulu", kata hatinya sambil terbayang muka isterinya yang bersusah-payah menggaul nasi goreng dalam kuali pagi tadi. "Ahh,aku pergi cari makananlah kat kedai makan luar tu".

Sampai di kedai, mata Pak Long yang kabur-kabur dek penangan usia tuanya itu melilau mencari meja kosong. "Nampak gayanya macam penuh, aku bungkus ajelah makan di kaki lima atau di masjid", ujarnya sendirian. Dalam pada memesan menu, telinganya terdengar suara dan gelakan terbahak-bahak seseorang yang macam biasa aje didengar. Bila dipalingkan wajahnya ke salah satu meja makan, ternampaklah dia Encik Nazlee yang begitu bersantai minum dan menyedut puntung rokoknya sambil berbual2 penuh semangat dengan 5-6 orang rakannya yang lain. "Wah, wah, wah, bukan main besar lagi gelak engkau ye. Aku bukan main sabar lagi tunggu kau dalam pejabat tadi, kau di sini rupanya." Ujar ‘the dark side’ of Pak Long. Tapi Pak Long tidak mengendahkan hal itu, padanya mungkin itu hak pegawai tersebut, yang perlu ‘beristirahat’ dan perlu ‘rawat & rehat’ macam di tol PLUS.

Lepas bersolat di Masjid India yang letaknya tak kurang jauh dari kompleks pejabat gomen, Pak Long menapak lagi menuju ke pejabat tujuannya. Hatinya sudah ada rasa ‘bunga-bunga’, mana taknya, hari ini dia yakin betul urusannya yang dah sebulan tertangguh dapat dilangsai.

Bila Pak Long ke kaunter dan bertanya kepada kerani yang ditemuinya pagi tadi, dengan tersengih-sengih macam kerang busuk perempuan itu berkata "Maaf Pakcik, Encik Nazlee masih belum masuk pejabat. Tadi waktu rehat dia balik ke rumah ada urusan sikit. Saya akan panggil pakcik bila dia sampai. Sementara tu pakcik.."tak sempat kerani itu nak menghabiskan ayatnya, Pak Long sudah bingkas bangun dari kerusinya. Telinganya terasa panas, tapi tak sepanas hatinya. Jangan ada orang menegur Pak Long, siaplah dia. Bekas askar ni memang terkenal di kampung sebagai orang yang lemah lembut, tapi cukup pantang kalau keterlaluan diusik dikacau. Menyinga macam nak menelan orang perinya!

Selepas lebih kurang 45 minit, masih juga tidak ada apa2 perkembangan. Pak Long dah memikir-mikir, ni balik nanti pukul berapalah aku nak sampai rumah. Mesti bini aku membebel nanti sebab lauk tengah hari tak berusik, desis hatinya. Pak Long bangun menuju ke kaunter dan bertanya kepada kerani persis mendengus "Ni bila agaknya Encik Nazlee nak sampai ni?" "Oh, kejap pakcik ye, Encik Nazlee dia ke kedai depan tu ha, beli air kejap, maklumlah tengahari macam ni panas…"

Pak Long dah tak macam orang dah. Kalau orang waras, berfikirnya gunakan akal, Pak Long dah tak mampu nak berfikir waras. Orang baik, lawannya budi yang baik, Orang biadab, lawannya biadab jualah! bentak hati Pak Long.

Diatur langkahnya ke kedai makan yang dimaksudkan, dan dari jauh Pak Long dah nampak pegawai yang berperut boroi yang seakan mencecah tanah adanya itu sedang duduk berseorangan memicit-micit butang hensetnya sambil merokok. Pak Long menyapa tegas sambil memperli, "Hah, bukan main susah nak cari encik ni ye. Dua minggu lepas pun macam ni jugak, sibuk betul ye encik bekerja?"

"Oh..pakcik, apa khabar?" Terkulat-kulat pegawai tu memadamkan puntung rokoknya sambil menghulurkan tangan bersalaman, Dijabat kuat tangannya oleh Pak Long, lama baru dilepaskan. "Saya nak tanya kat sini ajelah, macam mana surat kelulusan haritu, dah ditandatangan ke encik?" "OOOOOOO..sudah, sudah. Mari kita ke pejabat saya ambik surat tu."

Mereka mengatur langkah masuk ke pejabat Encik Nazlee. Pak Long mengeras, mukanya dah tak ada langsung ukiran senyuman. Yang penting padanya, hari ini dia akan balik membawa dokumen yang dituntutnya. Dan kelihatannya, ianya akan menjadi kenyataan tak berapa lama lagi.

"Alamak pakcik, surat tu masih lagi ada di pejabat ketua saya. Pagi tadi dia dah ke Sarawak ada kursus, mungkin 3-4 hari lagi adalah tu di pejabat. Aaaa…boleh tak pakcik datang semul…." Tak sempat pegawai tu nak habiskan ayat-ayat kelentongnya, Pak Long sudah siap menyingsing lengan kemejanya dan menepuk kuat meja pegawai itu.

"Engkau ni memang buat aku angin satu badan!" teriak Pak Long, sambil mengetap-ngetap gigi palsunya!

–drama swasta ini ditaja oleh syarikat Neezam&Nazlee&Nazrin, tipukelenTONGduniawisemata sdn bhd. tidak ada kena-mengena dengan yang hidup atau mati, atau yang akan mati–

bersandarkan kepada cerita dongeng di atas, apakah pernah anda sendiri merasai situasi yang sama atau leih kurang sama? Atau bersandarkan kepada cerita dongeng tersebut, apakah pernah anda melakukan ‘kebiadaban’ yang sama kepada orang lain?

hayatilah artikel aku yang keluar di kedua-dua suratkhabar Berita Harian dan Utusan Malaysia hari ini, 20 May 2008-Selasa.

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Tuesday/Surat/20080519231440/Article/index_html

atau

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0520&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm

Budaya keluar minum

Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail dalam titahnya pada istiadat penganugerahan darjah kebesaran dan pingat sempena ulang tahun keputeraan baginda yang ke-65 baru-baru ini menggesa para penjawat awam supaya tidak mementingkan diri sebaliknya sentiasa mengutamakan kepentingan awam. Baginda turut bertitah bahawa penjawat awam perlu sentiasa mengamalkan budaya kerja berkualiti serta sanggup berkorban demi kemakmuran rakyat dan negara.
Demi menyahut aspirasi murni Tuanku Syed Sirajuddin, kakitangan awam harus membuang jauh-jauh sifat mementingkan diri dan amalan negatif yang mampu mencalarkan nilai integriti dan merendahkan keberkesanan perkhidmatan seperti merasuah, curi tulang, ponteng kerja dan birokrasi. Tidak ketinggalan amalan keluar minum yang nampaknya masih begitu kental menghantui diri kakitangan awam.

Sebagai pelanggan atau orang awam, mungkin ada dalam kalangan kita selalu merungut-rungut dan berasa meluat mendengar alasan ‘pegawai sedang minum’ apabila ingin menyelesaikan urusan penting dengan sesetengah jabatan kerajaan.

Apatah lagi bila kita sedang dihambat masa dan sesuatu urusan itu hanya memerlukan tempoh yang singkat untuk diselesaikan. Bertambah sakit hati lagi apabila datang berurusan pada waktu pagi, diminta oleh pegawai di kaunter untuk datang pada sebelah petang, dan apabila datang pada sebelah petang, diminta untuk datang pada keesokan hari semata-mata kerana pegawai pergi minum.

Budaya keluar minum dalam kalangan kakitangan awam ini sememangnya masih galak berlaku. Cubalah jenguk restoran, warung dan kafetaria yang berhampiran dengan pejabat-pejabat kerajaan pada hari-hari bekerja. Boleh dikatakan bahawa tempat-tempat makan ini memang tidak akan sunyi dengan pelanggan yang turun minum, rata-ratanya kakitangan awam.

Tidak menjadi keanehan juga jika kita bertemu dengan sebilangan kakitangan awam yang berkali-kali datang ke kedai makan hanya untuk minum sambil ‘bergebang’ membuang masa!

Tiada salahnya untuk berehat seketika pada waktu bekerja. Daripada perspektif saintifik, diakui bahawa penggunaan domain-domain afektif (perasaan dan emosi), psiko motor (fizikal) dan kognitif (pemikiran) seseorang itu mempunyai hadhadnya. Ia perlu disegarkan semula dengan cara berehat seketika untuk mengelakkan unsur-unsur negatif berlaku seperti stres dan kelesuan.

Namun, yang silapnya apabila keperluan dan kelonggaran untuk berehat itu disalahgunakan seterusnya mengganggu kelancaran urusan pejabat terutamanya jika berurusan dengan pelanggan secara langsung. Itu sebabnya apabila diajukan persoalan tentang fenomena waktu minum dalam kalangan kakitangan kerajaan, Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Tan Sri Ismail Adam melahirkan rasa kurang senangnya dan mahukan mekanisme kawalan dan tindakan proaktif diambil oleh semua pihak.

Menurut beliau, kakitangan awam perlu sentiasa tepat pada masanya dan mengutamakan pelanggan bukannya membuang masa dengan berbual-bual perkara tidak berfaedah di kedai makan sehingga boleh menimbulkan prasangka buruk daripada masyarakat.

Sebagai kakitangan awam, mereka perlu ingat bahawa tugas yang dipikul adalah suatu amanah yang diberikan oleh kerajaan dan rakyat. Akan peri pentingnya sifat amanah ini disebutkan dengan jelas melalui Firman Allah SWT dalam Surah al-Anfaal, ayat 27, bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)."

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Ketahuilah! Tidak beriman bagi sesiapa yang tidak amanah."

Bukan sekadar tidak beriman bahkan tergolong dalam golongan orang munafiklah adanya bagi orang yang tidak amanah seperti sabda Rasulullah SAW dalam satu hadis lain: Ada tiga tanda munafik, apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkiri dan apabila diberi amanah dia mengkhianati.’

Mengkhianati amanah dengan menghabiskan banyak masa dengan minum atau membuat kerja tidak berfaedah bermaksud makan gaji buta. Bila makan gaji buta ia akan menyentuh pula persoalan apakah gaji yang diterima itu setimpal dengan kerja dan usaha yang dilaksanakan?

Bahkan perlu juga difikirkan adakah ia halal untuk digunakan bagi menyara kehidupan diri, isteri dan anak-anak? Bila sumber haram menjadi tunjang menyara kehidupan, maka keberkatan hidup itu secara automatiknya ditarik oleh Allah SWT dan mengundang akan berlakunya gejala-gejala negatif dalam diri seseorang dan kelangsungan hidup keluarga yang ditanggungnya.

Demi membendung budaya minum pagi yang mencacatkan kesempurnaan perkhidmatan jabatan kerajaan ini, semua pihak sebenarnya perlu melaksanakan perubahan. Pihak pengurusan dalam jabatan-jabatan kerajaan perlu mewujudkan dan mengaktifkan penggunaan pantri dalam pejabat. Peralatan paling asas untuk memasak air, memanaskan makanan dan menyimpan makanan boleh disediakan seperti cerek, ketuhar gelombang mikro, peti sejuk dan sebagainya.

Dicadangkan juga agar ketua-ketua jabatan tegas mengatur waktu rehat dan minum para pekerjanya agar perjalanan perkhidmatan dan operasi pejabat tidak terganggu. Dengan cara ini, produktiviti dan kualiti perkhidmatan kakitangan awam akan tetap mantap sepanjang hari dan urusan pelanggan berjalan lancar kerana akan sentiasa ada pegawai atau kakitangan yang berada di kaunter atau di pejabat.

Jika ada kakitangan yang masih kerap keluar minum dan membuang masa kerjanya, maka menjadi peranan ketua jabatan dan rakan-rakan sekerja untuk menegur dan memperingati mereka agar mengubah sikap dan memberi fokus terhadap tugas.

Sebagaimana yang diamalkan oleh sebilangan organisasi, para pekerjanya menyumbangkan sedikit wang dan berkongsi membeli makanan dan minuman ringan untuk diletakkan di pantri. Ada juga dalam kalangan pekerja yang sama-sama membawa pot-luck dari rumah masing-masing dan bertukar-tukar juadah makanan di pantri pejabat.

Langkah ini bukan sahaja menjimatkan masa untuk berjalan dan melepak di kafetaria, bahkan menjimatkan kantung poket daripada membelanjakan duit membeli air dan makanan di kafetaria. Begitu juga, silaturrahim sesama rakan sekerja dapat dieratkan.

Perubahan sikap dalam hal keluar minum ini perlu dimulakan dan seterusnya dikekalkan. Kita tidak mahu orang awam berterusan berpegang kepada stigma ‘pegawai kerajaan suka keluar minum’. Jika kita benar-benar berpegang kepada konsep mencari pendapatan halal dan beramanah seperti mana yang digariskan syariat Islam, pasti kita akan berjaya mengubah sikap negatif sebegini. Barulah boleh kita nanti layak dipanggil sebagai kakitangan awam yang berintegriti, produktif dan memiliki minda kelas pertama.

Neezam dibentuk oleh chekgunya!

Ni article suratkabo aku yang aku ulas dalam frenster blog aku on Thursday, May 15th, 2008

"Berburu ke padang datar, dapat rusa berbelang kaki, berguru kepalang ajar, bagai bunga kembang tak jadi! eeeshhh, risaunya lah dulu kalau cikgu tak berkati dan tak halalkan ilmunya kat kita..risau kalau perjuangan kehidupan ini serba tak menjadi, serba tak sempurna…bagai bunga yang tak dapat nak berkembang..sentiasa terkuncup dan akhirnya layu. Cikgu-macam entry aku May 2007- adalah manusia yang mulia, tarafnya dah nak dekat dengan emak ayah. Bayangkan, 1/4 waktu seharian kita masa zaman budak2 dulu dihabiskan di sekolah dengan cikgu. Maka, pengaruh cikgu dalam hidup ni memang sangat besar kan? setuju?

So hari ni artikel aku keluar di Utusan Malaysia, 16 Mei 2008–tarikh tahunan keramat bersempena hari mulia mengangkat cikgu sebagai antara entiti penggerak utama yang signifkan dalam pembangunan negara.

So, selamat membaca–dan mari kita sedekahkan cikgu2 kita doa dan juga al-Fatihah–chekgu Muslimlah.."


Tugas guru martabatkan profesion keguruan
Oleh KHAIRUNNEEZAM MOHD. NOOR

MASIH kental lagi tersemat di dalam kotak pemikiran penulis akan pengalaman menjadi guru sandaran di sebuah sekolah menengah beberapa tahun yang lalu terutamanya ketika menyambut sambutan Hari Guru pada tahun tersebut.

Pada ketika itu, apabila penulis bersama-sama dengan guru-guru lain membacakan ikrar sebagai pendidik dan menyanyikan lagu Guru Malaysia dalam majlis perhimpunan, terdetik di hati penulis bahawa karier perguruan ini mempunyai nilai yang unik dan tersendiri.

Teringat juga kenangan manis apabila air mata ini begitu mudah mengalir apabila ada anak murid miskin yang bersusah payah mencarikan ‘hadiah’ sebagai ucapan terima kasih sempena sambutan Hari Guru ini.

Hakikatnya, seorang guru tidak memerlukan anak-anak muridnya membalas jasa-jasanya. Cukuplah hanya dengan membuktikan bahawa mereka boleh menjadi insan yang cemerlang dan mampu menyumbangkan sesuatu yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

Menjadi guru bukanlah tugas yang mudah, apatah lagi guru merupakan orang yang paling bertanggungjawab selepas ibu bapa dalam memberi didikan, pedoman dan bimbingan terhadap anak-anak bangsa.

Begitu jua dalam usaha membentuk modal insan yang cemerlang, kadangkala nasihat dan pujuk rayu guru tidak memadai untuk mendisiplinkan sesetengah anak murid. Lantaran itu, denda dan hukuman lebih tegas yang difikirkan wajar diaplikasikan semata-mata untuk mendisiplinkan anak-anak murid.

Namun, tidak semua pihak terutamanya ibu bapa dan anak-anak murid itu sendiri yang faham akan niat murni para guru, lantas mengambil pelbagai tindakan yang ‘terburu-buru’ dengan menghukum dan mengheret guru ke muka pengadilan.

Itu adalah antara cabaran yang perlu ditempuh oleh guru zaman sekarang dan guru perlu terus menguatkan azam, menunjukkan wibawa diri dalam usaha memartabatkan profesion keguruan mereka.

Sebagaimana yang pernah dinyatakan oleh Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia, Datuk Alimuddin Mohd. Dom terdapat lima fokus yang diharapkan mampu mengekalkan kejayaan dan kegemilangan dalam karier seseorang guru.

Pertamanya, kekuatan intelek memungkinkan seseorang guru terus menjadi ‘ensiklopedia bergerak’ yang dijadikan sumber rujukan dalam bidang masing-masing. Bukan sahaja anak murid, bahkan masyarakat sekeliling turut mendapat kebaikannya apabila guru yang mantap nilai inteleknya ini berkongsi kepakarannya dengan pihak awam.

Kedua, nilai kepimpinan berwibawa pula perlulah diadun dengan baik berasaskan ajaran agama Islam yang syumul dan apa yang digariskan dalam konteks moral. Seorang guru sememangnya akan menjadi role-model kepada anak-anak muridnya. Jika betul dan sempurna kaedah kepimpinannya, maka betul jualah sifat dan sikap anak-anak murid. Jika salah memimpin, pastilah anak-anak murid yang menerima implikasi negatif dan mewarisi kesilapan gurunya.

Ketiga, kemurnian akhlak seseorang guru itu turut menjadi ikutan dan panduan buat anak-anak murid. Sopan santun, lembut tutur kata, berdisiplin, bermentaliti kelas pertama dan memiliki towering personality ibarat pakaian yang perlu dipakai 24 jam seminggu oleh guru-guru kerana banyak mata yang melihat keperibadian mereka.

Keempat, dalam era modenisasi dan dihambat arus globalisasi ini, sememangnya guru perlu mempunyai kesediaan untuk berubah. Penggunaan teknologi pengajaran terkini di sekolah dan pengenalan dasar dan polisi pendidikan yang baru adalah contoh perubahan yang tidak dapat tidak, perlu dihadapi dan ditangani oleh guru.

Kelima, minat dan cinta terhadap profesion keguruan akan mendorong ke arah kesempurnaan kerjaya seseorang guru. Bapa penulis yang juga seorang guru pernah menyebut "sebenar-benar guru adalah guru yang menanam niat menjadi guru, dan bukan kerja sebagai guru."

Ujarnya lagi, "Menjadi cikgu pula ibarat meletakkan ‘roh’ guru dalam diri yang berperanan mendidik, membimbing dan meneladani sesiapa sahaja, pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja."

Nyatanya, selagi hayat dikandung badan, kita semua pasti tidak dapat melupakan akan budi dan jasa guru-guru kita.


p/s: ayah aku cakap, ‘kerja sebagai cikgu’ datang kerja pukul 7 balk rumah pukul 2, 5 hari seminggu, hujung bulan tertunggu-tunggu gaji masuk, hanya mengajar tapi tak mendidik. ‘Jadi cikgu’ pulak 24/7 sebagai cikgu, ‘nyawa dan roh’ cikgu kuat meresap dalam diri, mendidik, membimbing, memimpin adalah tanggungjawab yang lebih menonjol berbanding mengajar. Boleh bezakan tak?

-anyway, mak dan ayah–SELAMAT HARI GURU, kaulah cikgu paling terhebat dalam hidupku!

Related Posts with Thumbnails