Wednesday, September 15, 2010

nose picking or korek hidung

Hahahaha, lately kalau perati si Niesreena yang tengah lepa-lepa tengok kartun kat tv, 'selalunya' dia akan lakukan habit barunya...apa lagi korek hidung la.. kemain dalam lagi dia melombong...khusyuk! cuma tak sempat je nak ambik gambo dia tengah ralit mengenose picking.. ;p
Berkait hobi baru Niesreena tu, tak aku nafikan masyarakat kita tak pandang aktiviti korek hidung ni sebagai sesuatu yang 'indah di pandangan mata'. bayangkan kalau kita tengah makan kat kedai makan, aleh2 tertoleh kat satu kastemer ni tengah syiioookkk korek hidung dan dapat hasil mahsulnya..perghhh, loya jadiknye seh!!

Tapikan, aku dulu2 pernahlah terbaca yang korek hidung ini secara scientific nya pulak adalah satu perkara yang baik untuk kesihatan. AAAA???? YEE KEEE?? iyeee, dan aku try check2 kat internet, jumpalah jugak 2-3 evidence yang menyatakan hal yang sama.



ini antara fakta tentang nose picking habit ni yang aku jumpa:

:: PENGOREK HIDUNG ADALAH ORANG YANG KREATIF DALAM HIDUP

:: PENGOREK HIDUNG TEGAR ADALAH MEREKA YANG BIJAK MENYELESAIKAN MASALAH

:: KANAK-KANAK YANG SUKA KOREK HIDUNG TIDAK USAH DITEGUR, KERANA ITU MENUNJUKKAN SIFAT EKSPLORASINYA. jari-jemari yang menelusuri lobang2 hidungnya mencari 'bijih timah' itu memanifestasikan kemahiran kendirinya dalam mencari ruang2 penyelesaian kepada setiap permasalahan yang dihadapinya kelak (?)

:: ni lagi best, DAH KOREK, MAKAN PULAK TAHI HIDUNG TU SEBAB IANYA BERKHASIAT!! This is about a doctor in Australia, he found out eat the residue in the nose after u drag it out may improve your health. The residue can improve the lymphatic system and the experiment had prove that people who use finger to drag the things out are more healthy and they are more happy. Our nose act like a filter, it collect a lots of bacteria, when this bacteria reach to stomach and intestine area it become certain that of medicine.The doctor had advice to encourage the children to build this behavior which drag the residue and eat (sumber: http://koffeewithkiru.blogspot.com/2010/02/eat-your-nose-shit-it-can-improve-your.html)

Sumber: http://maladagreat.blogspot.com/2010/07/tahi-hidung-yang-lazat.html

Tapi macam mana pun bukti2 yang bersifat saintifik pasal korek hidung ni...aku rasa kita tak payahlah nak percaya sangat. Kadang2 dapatan saintifik ni bersifat imaginasi dan theoretical semata-mata dan ianya tidak diiringi oleh kajian eksperimental dan empirikal yang jitu.


makanya, tak payahlah lepas ni kita senang2 nak ikut korek idung dalam2 depan public dan seterusnya....makan taik hidung tersebut! adusss...toksahlah jadik gitu. nanti karang orang kata, isshhhh harap muka je 'henskem' tapi pengotor!! hahahaha... nak korek hidung tak salah, bahkan ianya normal. tapi nyorok2lah sket... memang habit ini adalah sesuatu yang bagus kerana ia membantu menjamin kebersihan terutamanya dalam 2 serombong hidung kita tu. tu sebabnya masa angkat wuduk pun, membersihkan rongga hidung ni adalah satu perbuatan yang dihukumkan sebagai sunat.


gitulah adanyaaa..............

p/s: taik idung memang rasanya masin kan? heheheheheheheheheheheheheheheheheheheh!!!



4 comments:

Lieya said...

Neezam.. pe kate ko try dulu.. korek idung..pastu masuk mulut..hihihi

neezam said...

wahahaha.....tepuk idung tanya selere..;p

Juliet Le Sweetheart said...

loya den!

Anonymous said...

bab makan t**k idung tu yg tak tahannn ;p

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails