Wednesday, May 20, 2009

Manipulasi, Penipuan, Akal Fikiran, Kesabaran, Konfrontasi, Kebenaran, Kepuasan! -- Part 2

Rentetan daripada the chronicle of 'ThewizardofOZ', kawan saya si Melayu Jawa ini melayarilah segala bagai websites yang berkaitan untuk memahami sebaik-baiknya apa hak dirinya dalam kes ini, apakah hak si ThewizardofOZ selaku landlord, saluran perundangan manakah yang tepat untuk menyelesaikan dispute ini, etc. Dipertimbangkan jualah segala cadangan, pandangan, nasihat dan buah fikiran rakan-rakan DesaBundoora yang terlalu mengambil berat dan menyokongnya. Kepada Allah yang Maha Berkuasa jualah dipanjatkan segala doa dan harapan agar dipermudahkan segala urusan.

Maka, pada hari-hari selepas mendapat email daripada ThewizardofOZ, berikut adalah apa yang berlaku, seperti mana yang diceritakan oleh Melayu Jawa dalam emailnya kepada rakan-rakan warga Desa Bundoora.

********************************

Assalamualaikum wmt wbrkth and gud deyy..

Lanjutan daripada the apartment saga-- kes saya dengan tuan rumah lama, berikut adalah kronologi apa yang berlaku semalam (18/5/09) dan pagi ini (19/9/09).

1. Semalam pagi, selepas puas berfikir2, melayari websites yang berkaitan, pertimbangkan segala cadangan rakan2 Desa Bundoora dan berbekalkan doa yang dipohon tak putus2 ke hadrat Allah SWT, maka saya ditemani I.R. Zafiri memberanikan diri untuk berdepan dengan si WizardofOZ di officenya.

2. Mula2, saya ke rumah lama saya, berjumpa dengan tok Arab yang dah menghuni rumah tu. Saya minta dia bersedia dahulu di rumah sementara saya dengan I.R. Zafiri ke office apartment tu (konon2 nak perangkaplah si WizardofOZ dulu untuk dengar dia mengaku saya kena bayar sewa bulan May). Then, baru ajak si tok Arab ni berdepan dengan si penipu tu.

3. Saya dengan I.R. Zafiri masuk ke office, kebetulan si WizardofOZ ada di kaunter (BAGAI ORANG MENGANTUK DISORONGKAN BANTAL!), saya terus question dia macam2 sambil saya rakam perbualan kami menggunakan henset dan I.R. Zafiri rakam gunakan video kamera.

4. Awal2nya, saya tanya apa saya kena bayar? Jawapan si WizardofOZ tetap sama macam email dia kepada saya minggu lepas. Saya kena bayar SEWA BULAN 5, dan bil-bil yang berkaitan. Saya buat2 tak tau pasal org/tok arab dalam rumah lama saya, awal2nya dia kata WE CAN'T FIND ANY TENANT FOR YOUR APARTMENT, I'M AFRAID IT WILL ALSO BE THE SAME FOR JUNE, alasannya sebab bulan June adalah semester break, tadak orang mau masuk sewa rumah.

5. Lepas beberapa ketika, mungkin dia dah jadi takut, curious, suspicious, maka dia tukar plak statement dia daripada takde tenant kepada berikut: I NEED TO TELL YOU THAT PHYSICALLY THERE WAS A TENANT WHO STAYED IN YOUR APARTMENT AT THIS MOMENT. ANYWAY, HE'S NOT THE TENANT OF THE APARTMENT, WE PUT HIM THERE FOR A WHILE BEFORE WE GIVE HIM ANOTHER ONE BEDROOM APARTMENT WHICH WILL BE AVAILABLE IN MONTHS. Saya cakap kat dia, ini tak adillah, sebab sah-sah tok Arab tu duduk / jadi tenant kat apartment saya, apa kehalnya nak dikira sebagai 'physically rent the apartment' pulak? Soalan saya: Kalau tak duduk kat satu2 rumah tu secara physically, habeh tu nak duduk sewa rumah secara apa? emotionally? spiritually? baik jadi HANTU, bole dok rumah sapa2 spiritually! habehla rumah Kevin Rudd, Barrack Hussin Obama, Siti Nurhaliza, Pamela Anderson, atau sapa2 lagi kita pakat dok spiritually ramai2...gitu?

6. Si WizardofOZ kata, dia ada hak untuk rotate sapa2 duduk di mana2 apartment yang available. Siap buat contoh lagi kasik saya paham -- "contohnya, kami ada 10 rumah, you broke the lease, tinggal sembilan, so ada satu kosong. Kami boleh letak siapa2 di antara 9 tenants untuk take over rumah you". Buat masa ini kononnya Tok Arab tu duduk sementara saja, dia akan duduk rumah satu bilik yang lain. So, permanent tenant takde lagi untuk apartment saya tu. Saya cakap kat si WizardofOZ,"Kalau tenant sekarang yang physically duduk situ kononnya nak duduk di rumah tu sampai dia habis belajar, maksudnya saya kena tanggunglah sewa rumah tu sampai habis least saya November ni"? jawapan si WizardofOZ -- YA. "so, si tok arab tu pun dalam masa yang sama kena bayar sewa apartment yang samalah?" jawapan si WizardofOZ -YA. "maksudnya, tak adillah sebab dua orang bayar satu rumah yang sama? " jawapan si WizardofOZ-- "you tak faham konsep, you kena bayar sebab tamat lease sebelum waktunya, si arab tu kena bayar sebab duduk di rumah tersebut, takda konsep dua org bayar satu apartment yang sama di sini." si WizardofOZ menambah " Saya nak awak faham betul2, ini akibatnya kalau tak ikut kontrak betul2." AMBOIII, pandai betul dia manipulate / auta / ting-tong / kongkalikong keadaan kan?

7. Saya malas nak bising2, saa mintak dia print kan invoice / account statement saya. So total saya kena bayar kat dia adalah seperti berikut:

a. Bill Elektrik -- 142.90 dollar (untuk tempoh 1 bulan setengah yang saya rasa agak tinggi berbanding bil elektrik yang saya biasa dapat sebelum ni)
b. Bill Air dan pembetungan najis -- 22.70 untuk 1 bulan setengah
c. Bill untuk Carpet and house cleaning -- 178.50 (walhal saya dah bersihkan rumah sehabis mungkin, cantik berkilat, berseri2, sampai tahap yakin untuk jilat lantai toilet sebab bersih sangat!! cuma karpet je yang ada capuk sikit2 sini dan sana...ridiculous and pelik kena jugak charge semahal ni).
d. sewa rumah bulan May -- 910 (ini yang paling kontroversi)
e. Cleaning -- 25.00 (tak tau ntah hape yang dia cleaning lagi ntah! lantaklah, malas nak query lagi)
TOTAL SAYA KENA BAYAR KAT DIA KONON2NYA = AUD 1272.05

7. saya end up conversation semalam dengan kata kat si WizardofOZ " I'll get a legal advise on this matter"... dan dia dengan angkuh, sombong dan bergaya menjawab lebih kurang gini "do whatever you like. I don't easily take people's money, which is not mine!".
Tapi yang respectnya si WizardofOZ ni tak tergagap2 sangat tau bercakap, sungguh confident dan masih ada unsur2 berlagak nak mampus...semua aksi dan percakapannya ada dalam kamera yang I.R. Zafiri rakam..sapa2 nak tengok, bolehlah datang ke rumah saya.
Pada saya, level of confidence yang ditunjukkan oleh si WizardofOZ ni membuktikan bahawa kerja jahat dia ni dah selalu sangat dia buat. Dah beratus2 kes agaknya yang saling tak tumpah macam kes saya ni berlaku, dan dia silap2 gaya dah songlap beribu2 dollar secara kreatif, inovatif, bergaya dan kononnya being abided by law (ini statement emosional saya, mungkin sebenarnya juga dia baik, berbudi pekerti, berakhlak mulia, bersopan santun dan seumpamanya).

8. Saya dan I.R. Zafiri terus balik ke Wallawey Rd dan tak ajak Tok Arab tu untuk bersemuka dengan si WizardofOZ. Saya rasa no point since Si WizardofOZ tu tetap akan deny dan mengatakan tok Arab tu transit sementara je di rumah saya. So, saya ingat nak pergilah ke campus dan dapatkan legal advise daripada pihak university macam yang dicadangkan oleh rakan2.

9. Sampai rumah saya dapat replied email dari Tenants Union of Victoria berkenaan masalah yang saya adukan pada mereka last Friday. So, antara advises yang mereka beri adalah jangan bayar sewa rumah bulan 5 ni. Adukan kepada Consumer Affair, dan datang juga ke pejabat Tenants Union di Fitzroy.

10. Akhirnya pagi ni (19/5/09)...Si WizardofOZ pagi2 buta lagi dah email saya. Dan emailnya saya attach di bawah ni...


Melayu Jawa,
I have decided to release you from May 1st. You only have outstanding billswhich total $362.05 to pay. You have a bond of $910 so your refund is$547.95. Please provide me with your postal address so I can forward you thebond form.
Thank you
TheWizardofOZ

Alhamdulillah, akhirnya dia mengaku kalah jugak! dan akhirnya saya dapat keadilan yang perlu saya peroleh. Syukur, syukur sangat pada Allah. Bukanlah saya hadap sangat duit tu...tapi dalam keadaan di mana saya dah keluarkan banyak duit untuk urusan kelahiran anak baru2 ni, saya rasa terkilan sebab ada pontianak busuk sundal malam nak hisap tengkuk dan poket saya ni kasik habis segala duit secara paksa...ini tidak adillah. Kalau benar cara dan tuntutannya, saya redha.

Keduanya, saya rasa dia dah banyak kali buat benda yang sama kat orang lain. Saya tak mahu tergolong dalam golongan 'mangsa penipuan' dia ni. Itu yang saya cuba gagah2kan diri memberi sedikit tentangan dan mencabar2 apa yang patut secara aman, damai dan berdikit-dikit. Akhirnya, saya rasa dia buat pertama kalinya terpaksa angkat tangan 'SURRENDER' demi survival kerjaya dia. Kalau katalah ini merupakan skandal peribadi dia..saya yakin, universitymews boleh ambik tindakan disiplin kat dia kalau saya report ape yang patut.

Tapi, andai ini adalah komplot seluruh warga kerja universitymews yang mentekedarah duit orang2 secara bijak dan teratur, saya rasa apartment ini bukan tempat selamat untuk didiami secara 'emotionally' dan 'monetary'. Kita perlu bingkas beritahu ramai orang untuk berhati2 kalau nak sewa unit di apartment ini. Kerana 'sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya'. Personally, saya rasa kami sekeluarga sungguh teruja, aman, seronok, bahagia berada di universitymews selama setahun setengah di sana. Tapi bila berlaku kes begini, kami rasa macam duduk dalam 'syurga dalam neraka' (complicated eyy).

Saya fikir, saya kena ikut cakap mak ayah saya. Diorg pesan 2-3 hari lepas, "kalau katalah kes ni selesai dengan si WizardofOZ, sudahlah lupakan sajalah nak buat aduan kat pihak itu dan ini...biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya. Awak fokusla kat study awak je.. tak yah pening2 nak mengenakan orang tu semula.lagipun awak di negara orang... " Jadi, saya dengan isteri takmo buat apa2 action dah. ckuplah kot nanti, at the end of the day bila dah dapat semula duit bond saya tu, saya akan cakap kat dia BERTAUBATLAH!


Di kesempatan ini. saya nak ucapkan ribuan, bahkan jutaan terima kasih kepada semua rakan2 yang memberikan sokongan tidak berbelah bahagi kepada kami sekeluarga. Ramai yang beri nasihat melalui email, sms, telefon, face2face kepada saya. Ramai juga yang secara 'physically, emotionally dan spiritually' tampil tanpa berkira untuk membantu saya. Kalaulah dapat saya petik cahaya bulan, akan saya hadiahkan ia buat anda semua yang cukup mulia budinya, agar terus bersinar, membantu orang2 seperti saya mengharungi malam pekat yang penuh dengan pancaroba dan halangan yang tak terduga.

Saya nak ubah pepatah Melayu -- dalam hidup saya "Kawan Ketawa ada beribu, Kawan Menangis ada BERJUTA".


**************************
Begitulah adanya cerita benar riwayat hidup sang pengembara di bumi asing. Kalau tak kena gaya, mudahlah tertipu dengan orang-orang sebegini, lantaran pandangan skeptikal mereka bahawa orang asing seperti Melayu Jawa bahkan kami sendiri adalah fragile, mudah ditindas, mudah dimanipulasi, mudah dikencing, mudah diperkotak-katik, atas alasan "AKU RAJA DI NEGARA AKU!".

Nasihat aku kepada diri sendiri dan teman-teman semua: Harap janganlah juga kita buat benda sama pada orang lain...bersabarlah dan berfikir dengan waras jika ditimpa musibah atau kesukaran.

Allah SWT berfirman, mafhumnya:
"Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkan kesabaran (di medan perjuangan) serta kuatkan pertahanan dan bertakwalah kepada Allah. Semoga kamu beroleh kejayaan." (Surah ali-Imran, ayat 200).

-Melayu Jawa-

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails