Sunday, June 13, 2010

NOT SO GREAT personal collection- Levi's Part 3- Levi's Strauss Signature & Levi's Wayne


Ok, entry kali ni adalah sambungan entry sebelum2 ni pasal collection Levi's jeans aku yang aku dapat sepanjang di Melbourne ni. Kali ni aku nak cerita pasal 2 jenis Levi's jeans-- Levi Strauss Signature jeans dan Levi's Wayne jeans.





Aku ada dua helai seluar jeans yang camni. Satu aku dapat kat Savers dan satu lagi CitySavers. dua-dua ni kedai sekenhen jual pakaian2 yang ada di sekitar rumah aku. serius, kalau rajin dan teliti mencarik, Insya Allah akan ketemu juga dengan Levi's yang ok2, elok2, rare, walaupun ianya dah sekenhen, terd hen, fot hen..pedulik ape...janji murah dan masih layak dipakai. ;p nak mengarut sket eh...ade orang kedai2 camni tak stended diorang nak pegi...takpalah, lain periuk nasik, lain keraknya...ye tak? so tak salahlah...ada duit ada kemampuan ada kemahuan kalu, terpulang pada masing2...aku, selesa dengan bermurah-murahakan dan berseken-sekenan ..hahaha.


Ok2, sambung balik. Levi's Signature aku ni spesifikasinya lain sket daripada levi's yang lain.



Satu cirinya yang aku suka adalah cutting seluar ni relaxed fit. selesa pakai bukan setakat gi berjalan2, tapi boleh dipakai untuk pegi berkebun! Kainnya pun ada sedikit tebal berbanding Levi's jeans yang lain, sangat sedap dipakai masa winter sejok2 camni.


Ciri-ciri Levi's signature ni adalah patch kat belakang seluar ni tak ada gambo koboi tarik kuda macam biasa, tapi diganti dengan patch yang tertera Levi Strauss punya tandatangan.

Kocek seluar ni pun takde stitches bentuk V macam biasa...kosong..kalau sekali pandang pun memang orang tak tau seluar ni brandnya Levi's.

Zip seluar Levi's yang ori memang akan ada tertera Levi's kat kepala zip. Tapi lainnya Signature ni zipnya pakai YKK zip. apa tu YKK? pergi baca kat Wikipedia dengan klik kat sini ye?

Seterusnya, jahitan benang dari kelengkang ke bawah kaki seluar Signature ni special sebab pakai 2 benang warna berbeza. Kalau ikut collectors, warna stitch yang lain2 ni membuatkan a pair of Levi's Jeans jadi lebih tinggi value and uniqueness nya..ntahla.. macam Signature aku, benang jahit celah kelengkang sampai ke bawah tu warnanya orange dan biru.






Ok, sekarang aku citer sikit pasal Levi's Wayne Jeans. Tak silap akulah ye, seluar jeans ni rare, dibuat tribute to John Wayne seorang actor, director, producer felem hebat di zamannya (RIP dah dalam tahun 1979). Nak tau pasal Wayne ni lebih lanjut, pandai2lah korang check kat internet ye. nak tau pasal Levi's Wayne Jeans? haaa...tu aku buleh tolong eksplen sket..hehehe. Jeans ni aku dapat di Ebay dengan harga yang murah jugak di Melbourne ni. Tak pernah pakai lagi sebab saaaayaaaaannnggggggggg sangat nak pakai! ;p


Spesifikasi jeans ni pun banyak juga yang lain daripada Levi's biasa, maklumla, nak menunjukkan kelainan yang special hanya terdapat pada Wayne jeans ni aje. Tab merah kat kocek belakang tertulis (R) dan tak tulis Levis macam biasa.



Kalau tengok patch belakang jeans ni, tak pakai kulit atau cardboard macam Levi's biasa. Dia guna kain putih dan tulis hanya Levi Strauss and Co dan WAYNE semata2. Ada juga satu calit warna merah yang aku tak dapat nak korek apa signifikannya.





Kocek belah dalam Wayne jeans ni pun warnanya merah...stitches yang diguna untuk jahit jeans ni pun warna merah.



'Misai kucing' yang simple kat belah depan Wayne Jeans ni pun salah satu ciri-ciri yang 'mencantikkan' lagi jeans ni.



Sebab seluar Levi's ni tribute untuk Wayne, maka tertulislah tag putih bertulisan merah WAYNE kat sebelah dalam jeans nih.


Satu ciri lain yang rare pada jeans ni adalah salah satu kain untuk masukkan tali pinggang berwarna merah.


dan ciri terakhir dan juga antara paling menggoda aku pada Wayne jeans ni adalah design kocek belakangnya...aduh mak..(korang kalo rasa biasa2 je, takpe..lain worang lain pandang..hehehe)






tu sajeee...


p/s: Alhamdulillah....

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails