Friday, June 11, 2010

Awan membentuk nama Allah?



Hmmm...tafsiran dan pandangan manusia memang berbeza-beza, itu hakikat yang perlu aku tekankan sebagai memulakan entry aku kali ini...

Allah SWT menjadikan bumi ini dansegala isi kandungnya untuk faedah dan kegunaan manusia sebagai khalifah-Nya. Segala apa yang dijadikan Allah pasti ada sebab dan musababnya serta tujuan dan objektifnya. Apa yang penting, segala apa yang diciptakan Allah ini membuktikan sifat MAHA KUASA-NYA, dan MAHA BESAR-NYA.

Allah SWT berfirman dalam surah al-Baqarah, ayat 29 yang bermaksud:

"Dialah (ALLAH SWT) yang menjadikan untuk kamu apa yang ada di bumi kesemuanya..."

Maka untuk kitalah yang telah dianugerahkan akal dan fikiran, ilmu dan pengetahuan, daya dan upaya untuk berusaha mencari rahsia-rahsia ciptaan yang MAHA ESA MAHA KAYA MAHA KUASA yang terdapat di muka bumi ini tak kira di darat, di laut, di udara demi kebaikan diri, demi meningkatkan rasa cinta kepada-Nya, demi mengingati akan KEBESARAN ALLAH SWT.

berkisar akan topik ni, terjadi satu fenomena yang ramai juga orang dah jumpa, dah rasai, dah rakamkan dan disebarluaskan demi tatapan dan keinsafan seisi manusia akan kekuasaan Allah, akan peringatan Allah kepada kita. Fenomena awan membentuk kalimah Allah.

Aku snapped gambar-gambar awan ni pada 6 Januari 2009. Masa tu, kami berempat (Naufal masih dalam perut Julie) sedang bersantai-santai menanti maghrib di Kuala Danga, Johor Bahru. Awan tu betul2 di atas Sempadan Singapore, dan dibelah garis2 matahari menjelang senja...sangat cantik, SUBHANALLAH!

terpulanglah, terpulang kepada justifikasi masing-masing. andai korang rasa ianya hanya dibuat-buat, tak terbentuk macam apa yang aku fikirkan, tak menjadi masalah. Tapi pada aku, fenomena ini sebagai peringatan buat diri aku sendiri, betapa setiap masa sebenarnya perlu didedikasikan buat al-Khaliq, sebagai peringatan betapa kerdilnya aku sebagai makhluk-Nya. Seluruh alam ini milik-Nya bukan milik sesiapa, juga betapa aku ini bukan milikku..aku ini milik ALLAH!

"And to Allah belongs the inheritance of the heavens and the earth…." (Surah Aal-Imraan:180)

"The kingdom of the heavens and the earth and everything in them belongs to Allah. He has power over all things." ( Surat al-Ma'ida: 120)

'Say: 'To Allah belongs the East and the West…' (Surah al-Baqarah:142)

Jadi, enjoylah gambar2 ini.... mana tau, kalau-kalau dapat dititipkan jua setidak-tidaknya sedetik rasa insaf, secubit rasa takut kepada-Nya.






aku sertakan juga beberapa blog dan website yang ada berkongsikan topik yang sama -BUKTI KEBESARAN ALLAH MELALUI PENCIPTAAN ALAM!

http://www.e-picworld.com/2007/07/name-of-allah-everywhere.html
http://assajjad.wordpress.com/2008/03/22/monas-berguncang-dengan-lafdhul-jalalah/

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails