Thursday, March 4, 2010

ANAK AKU JOIN RAMAI-RAMAI ROGOL ANAK DARA ORANG !




Anak dara kena rogol beramai-ramai, anak dara kena rogol bergilir-gilir.


Bercampur baur pendapat orang kalau baca statement ni.

Kesian.. sanggup dan tergamak orang buat macam tu sekali?
Ada orang cakap, lantaklah, bukan masalah aku.
Lain pulak orang yang fikir, tula..salah sendiri cari penyakit, dah kena haaa baru padan muka kau.
Tak kurang yang salahkan mak bapak bila anak jadi lauk.
Gang2 sekepala dengan lahabau2 tu pulak, confirm jerit: BRAVOOO!!! korang memang hebat meratah 'ayam free!'


ok, ok...cuba pulak baca statement ni, bubuh sikit sifat empati...

Anak dara AKU kena rogol beramai-ramai, anak dara AKU kena rogol bergilir-gilir.

Apa pulak kata mak bapak anak yang dah jadi lauk?
Apa pulak kata mak bapak lahabau2 pemusnah hidup anak dara orang ni?
Cuba bayang kalau kita ketemukan mak bapak mangsa dan mak bapak pemangsa...haru biru jadinya, mungkin.

ok, ok, untuk itu cuba baca pulak statement ni...bubuh jugak perasaan 'aku letakkan diri aku dalam situasi ini' ...agak2 apa rasa?

Anak AKU join beramai-ramai rogol anak gadis orang, anak AKU join bergilir-gilir rogol anak dara orang.

telan air liur? tak sangka? berderau darah? sedih? suka? tak tau nak cakap? respect?

kalau respect, jawapannya KEPALA HOTAK KAU!

Aku ulas akan kes rogol beramai-ramai ni di akhbar Utusan Malaysia, dan ia tersiar pada hari ini, 4 Mac 2010. Aku tambah sikit nasihat2 (based on pengalaman sendiri dan pengalaman orang2 lain juga) selain daripada apa yang tertera dalam Utusan Malaysia tu KHAS buat anak2 dara dan anak2 teruna muda belia, remaja pembela harapan bangsa di masa depan:

1. anak2 dara, jagalah KEHORMATAN diri kau. jagalah sebaik2nya. jangan bagi peluang walau seorangpun anak teruna usik KEHORMATAN kau. KEHORMATAN tu tak spesifik pada satu, dua benda saja ye, macam2 yang bersifat lahiriah, batiniah, tersurat, tersirat, extinsic, intrinsic, tangible mahupun intangible. kenapa? demi KESEJAHTERAAN hidup kau duniawi wa ukhrawi, indeed!

2. anak2 dara, jagalah KEHORMATAN mak ayah kau. jagalah betul2. kadang, mak ayah bagi 'chance' untuk kau bersosial, bukan sebab apa...sebab nak kau bahagia. tapi kalau chance tu kau tukarkan jadi 'golden chance' untuk merosakkan diri, nanti ianya berubah jadi HANTU yang akan ekor kau sampai mati. hantu macam mana? hantu yang boleh buat jiwa mak ayah kau runtun, luluh, hancur sebab kau jatuhkan kehormatan mereka. hantu yang boleh buat jiwa kau sendiri jadi takut, traumatik, malu, stress sebab KEHORMATAN kau dan KEHORMATAN mak ayah kau dah terbayang melayang meninggalkan kau dengan 1001 sesalan yang....tak berguna dah!

3. anak2 teruna, jagalah dan peliharalah KEJANTANAN kau itu kepada benda2 yang baik dan dihalalkan dalam Islam. bayangkan eh, konsep domino, kita susun satu persatu petak domino tu dan kita jatuhkan...setiap satu domino itu akan menjatuhkan domino yang lain, dan ia berterusan, dan berterusan...macam tulah kita, andai kita buat sesuatu walau baik mahupun buruk, ianya akan berterusan memberi kebaikan atau keburukan kepada pihak lain, berterusan dan berterusan. kalau kau buat dosa, dapat satu saham, pastu orang lain tu tertekan dengan dosa yang kau buat, sampaikan dia contohnya membunuh diri, kau pun dapat saham dosa dia. faham kan? jangan buat2 tak faham ye?

4. anak2 teruna, zaman2 muda ni memang syiok, semua benda dibuat dengan kawan2 ko memang nampak best...tapi ingat tau, satu hari nanti kau jadi BAPAK juga, Allah tu maha kaya, maha membalas, maha adil. andai kau buat buruk kat anak dara orang, pastu kau nampak macam selamat sejahtera je, kau tunggula, andai Allah balas benda yang sama pada ZURIAT KESAYANGAN BUAH HATI PENGARANG JANTUNG kau...masa tu kau rasa apa agaknya kan? bengang? tak, tak, tak, jangan bengang dulu...tapi, masa tu kau rasalah BANGANGnya kau, kerdilnya kau di sisi Allah yang Maha Kuasa. menyesal pun tak guna bro! faham kan?

so, inilah dia artikel aku bertajuk Kes Rogol Kini Menjadi-jadi di Utusan Malaysia harini:

************************************************
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0304&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm

LAPORAN kes rogol bergilir-gilir kelihatannya, semakin menjadi-jadi dan membimbangkan kebelakangan ini. Selaklah akhbar-akhbar, dengarlah berita di corong radio, atau tontonlah televisyen, pasti kita akan menemukan berita 'panas' dan menyedihkan seperti ini. Kelihatannya, maruah anak gadis hari ini sangat murah harganya, lantaran begitu mudah diratah-ratah oleh golongan lelaki bernafsu binatang.

Penulis rasa begitu tersentuh hati dan sedih membaca laporan Utusan Malaysia semalam bahawa seorang pelajar perempuan yang masih menuntut dalam tingkatan tiga mendakwa dirogol bergilir-gilir oleh sekumpulan 15 lelaki di Felda Sungai Klah dekat Sungkai, kelmarin.

Nauzubillah! Penulis yakin bukan sahaja penulis, bahkan semua orang akan berdoa agar tidak berlaku perkara yang sama terhadap zuriat dan keluarga sendiri.

Jika diamati kronologi kebanyakan kes sebegini, terdapat banyak punca yang perlu diberikan perhatian sewajarnya oleh semua pihak. Antaranya faktor kepercayaan dan kebebasan tanpa batasan yang diberikan oleh ibu bapa kepada anak-anak. Kononnya generasi zaman sekarang tidak boleh dikongkong dan perlu diberi ruang memilih jalan hidup sendiri. Maka, anak-anak diberikan 'lampu hijau' untuk bercampur-gaul dengan golongan rakan yang disenangi mereka. Akibatnya, anak-anak ini tersalah memilih rakan-rakan.

Sikap ingin mencuba perkara negatif di kalangan anak remaja selalunya membawa padah. Mereka terdorong untuk mencuba sesuatu yang nampak menyeronokkan sambil bergaul bersama rakan-rakan tanpa memikirkan kesan buruk hasil sikap suka mencuba itu. Dalam kes rogol beramai-ramai ini, remaja lelaki kelihatan lebih 'berani' melakukan perkara negatif dan jenayah apabila berada dalam kumpulan rakan-rakan yang ramai.

Selain itu, wujud juga faktor 'kerelaan' anak gadis dalam perlakuan seks bebas dengan rakan-rakan. Bak kata orang, bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Bermula dengan aksi ringan yang kemudian mengundang kepada aktiviti seks yang lebih menyeronokkan pada mata kepala mereka. Akhirnya, mereka tumpas menjadi 'lauk' mangsa rogol teman lelaki sendiri dan rakan-rakannya.

Pengaruh gaya hidup bersosial yang terlalu terbuka seperti yang dipaparkan di Internet dan media massa banyak mempengaruhi keperibadian dan pemikiran anak remaja kini. Berpeleseran, pergaulan tanpa batas antara lelaki dan perempuan, gaya hidup mewah dan menunjuk-nunjuk, kesemua ini adalah paparan gaya hidup yang kononnya menepati trend kehidupan yang didahagai remaja masa kini.

Begitu juga sumber bahan lucah terlalu mengujakan buat anak remaja yang begitu mudah diperoleh di Internet atau di sesetengah kedai telekomunikasi. Semua ini berupaya menjadi perangsang nafsu dan mendorong mereka mencari teman dan mangsa untuk melampiaskan nafsu seksual yang membuak-buak hasil dorongan bahan lucah tersebut.

Usia remaja belasan tahun adalah peringkat remaja melalui transformasi fizikal, tahap kematangan fikiran dan bertingkah laku ke arah kedewasaan. Namun dalam masa yang sama, mentaliti dan gaya 'kanak-kanak' itu masih juga wujud dalam diri mereka. Dalam hal ini, mereka sentiasa bereksperimen dan berkonflik dengan diri sendiri untuk memilih dan menentukan jenis dan cara gaya hidup yang ingin dibentuk. Ada kalanya langkah mereka tepat, tetapi selalu juga ia tersasar daripada batasan yang digariskan oleh agama dan budaya.

Andai anak-anak ini pernah tersilap langkah, maka sebagai ibu bapa dan keluarga, sokongan moral yang padu perlulah diberikan supaya mereka tidak rasa tersisih dengan kesilapan yang dibuat. Jangan mudah menghukum mereka tanpa kompromi dan terburu-buru.

Sebagai ibu bapa, anak remaja sememangnya perlu diberikan kebebasan, tetapi toleransi yang diberi perlu mempunyai batasan yang jelas dan tegas berasaskan prinsip keagamaan, moral dan kebudayaan. Tidak salah untuk anak-anak bersahabat, tetapi kita sebagai ibu bapa berperanan besar dalam membimbing anak-anak untuk memilih sahabat mereka yang tepat.

Masyarakat sekeliling juga berperanan sebagai ejen pelengkap dalam mencegah berlakunya masalah sosial di kalangan remaja. Tegur dan cegah jika mampu andai kita terlihat perilaku anak remaja yang kelihatannya menyimpang. Atau sekiranya tidak mampu melakukannya sendiri, laporkanlah kepada pihak yang sewajarnya seperti polis.

Secara spesifik, langkah perawatan sewajarnya perlu bagi golongan remaja yang telah menjadi mangsa dalam kes rogol beramai-ramai ini. Remaja seperti ini wajar diberikan rawatan pemulihan, bimbingan kerohanian dan kaunseling supaya mereka dapat mengatasi trauma dan tekanan jangka panjang yang dilaluinya. Ia menunjukkan bahawa masih ada sokongan padu diberikan oleh keluarga dan institusi kemasyarakatan di sekeliling mereka walaupun mereka pernah tersilap langkah atau menjadi mangsa tanpa kerelaan.

Bagi mereka yang bersalah seperti perogol beramai-ramai yang tidak berperikemanusiaan ini perlu dihukum melalui saluran perundangan sebagai balasan setimpal atas sifat dan nafsu kebinatangan mereka. Seterusnya, menjadi pengajaran berguna kepada mereka dan pihak-pihak lain agar tidak sewenang-wenangnya melakukan kejahatan dan merosakkan kehidupan orang lain yang tidak berdosa.

Sebagai peringatan kepada perogol yang masih tidak sedarkan diri dan semua remaja, ingatlah setiap sesuatu yang kita lakukan pasti akan mendapat balasannya kelak. Andai baik amalan yang kita lakukan maka baiklah balasan yang akan kita terima, begitu juga sebaliknya. Itulah janji Allah SWT kepada kita sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: "Sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasannya), dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasannya) pula." (surah al-Zalzalah, ayat 7-8).

1 comments:

Anonymous said...

;p

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails