Thursday, October 22, 2009

SUNYI di 14 Waterdale Road, Bundoora

Sunyi:
1. tidak kedengaran sebarang bunyi (suara), hening, senyap: suasana menjadi ~, masing-masing membisu; ~ senyap sangat sunyi; 2. tidak berorang, kosong, lengang, sepi: dr jauh dilihatnya rumah itu ~ sepi; negeri itu ~; pasar sudah mulai ~; 3. bebas drpd, jauh (dr), lepas drpd: manusia di dlm dunia ini tidak ~ drpd tamak dan haloba; bahasa Melayu telah diajarkan dan dipelajari dgn lebih ghairah walaupun tidak ~ drpd masalah; tiada ~nya = tiada ~-~nya tiada putus-putus, selalu, sentiasa; 4. Ph rindu (akan);

Quiet:
1. Making very little noise; 2. without many people or much noise or activity; 3. peaceful, not disturbed.
oxford advanced learner's dictionary, 7th edition (2005)


Sudah melangkau 24 jam rumah no 14, Waterdale Road ni sunyi a.k.a quiet.

Memang sejak kami berhijrah ke sini selepas Naufal dilahirkan, rumah ini susah nak sunyi siang malam pagi petang. Ayah yang memang becok bercakap, memekak, usik mama dan anak2. mama yang tak berhenti2 mengemas rumah dan mentadbir makan pakai ayah dan anak2. niesreena yang aktif main, main, main. naufal yang asyik menjerit, menangis, memanggil2 sayu mintak didukung sepanjang masa. tivi yang jarang dapat bertutup. selalu juga radio dan mp3 hingar-bingar memenuhi ruang rumah.

tapi sejak lebih 24 jam lalu, ayah tak dapat nak bercakap dengan sapa2. ayah jadi bisu. ayah tak buleh nak usik dan bergurau dengan sapa2. ayah tak dengar suara niesreena mengomel2 dan ketawa2. ayah tak dengar permintaan wajib reena setiap 2-3 jam "nak susu milo". ayah tak dengar bunyi tivi dipasang sepanjang hari dengan cerita kartun kegemaran niesreena (bahkan tak bukak tivi langsung). ayah tak dengar bunyi kelentang-kelenting mama buat kerja kat dapur. ayah tak dengar bunyi naufal merengek nak tidur atau nak susu atau nak didukung. Ayah tak dengar hilai ketawa mama, niesreena mahupun naufal dah.

selalu ayah rasa penuhnya aktiviti dalam rumah 14 Waterdale Rd ni. Tak cukup 24 jam sehari.

Tapi sejak lebih 24 jam yang lalu, ayah rasa lain macam. ayah rasa kosong, ayah rasa sepi, ayah rasa sunyi. berdesing telinga.

makan masih lalu, tapi rasa tak enak. mandi masih basah, tapi rasa tak segar. tidur masih lena, tapi masih ada rasa mengantuknya.

solat sorang2.

sekali-sekala tersilap2 juga terjerit panggil "sayaanggg tengok email ni" macam biasa. walhal, sayang aku dah beribu batu jauhnya di sana. tersenyumlah aku sorang2 kemudiannya.

Sekali-sekala macam terdengar suara Naufal menangis, tapi rupa2nya suara itu lahir dari dalam kotak fikiran aku sendiri. aku tersenyum sorang2 kemudiannya.

sekali tadi aku bangkit dari kerusi depan laptop ni, nak tengok reena yang tgh tengok tivi. sesaat, aku sedar, niesreena tengah tengok tivi jauuuhhh beribu batu dari 14, Waterdale road ini. dan tivi di sini tak terbukak pun. tersenyumlah aku sorang2 kemudiannya.

inilah ertinya sunyi a.k.a quiet di no 14, Waterdale Road pada saat ini. Orang2 akan berkata "mengada2 betul mamat ni, tahapehapela, orang lain lagila, bertaun2 berpisah dengan famili". jawapan aku "inilah kali pertama nak berpisah selama macam ini" dan "this is my family, tak macam ni maksudnya bukanlah keluarga". macam tu jugalah sedihnya aku nak berpisah dengan mak ayah dan adik2 masa mula2 masuk boarding skul, STAR di Ipoh 13 tahun lepas. Tapi lama2 alah bisa tegal biasa, kan?

aku harap mulai esok, rindu aku akan bertambah menebal, tapi kecekalanku turut sama kan menebal.

aku harap isteriku Julie dan anak2 kesayanganku akan happy, bahagia, seronok, suka dan gembira berada di sana.

betul kata orang. Kita bertambah rasa perlu pada sesuatu apabila kita kehilangannya. Inilah ia dalam hatiku sekarang.

Firman Allah SWT maksudnya:
Demi sesungguhnya Kami menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan lapar dan (dengan berlakunya) kekurangan harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar (Surah al-Baqarah: ayat 155).

key pointnya---- sabarlah wahai aku yang kesunyian. sabarlah jua wahai isteriku yang aku tahu turut, kesunyian.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails