Tuesday, July 14, 2009

SAYA YANG MENURUT PERINTAH!

Tak dapat dinafikan, kalau kita selalu terima surat daripada mana2 agensi atau pejabat swasta dan kerajaan terutamanya, di penghujung surat sebelum tandatangan pengirim pasti ada satu clause 'SAYA YANG MENURUT PERINTAH'. Saya- penjawat jawatan, menurut- patuh dan setia, perintah - arahan, permintaan, suruhan. Secara umumnya, ini menunjukkan pengirim surat ini adalah pekerja, kakitangan, orang bawahan, orang suruhan yang berdedikasi, amanah. Ini bagus, barulah namanya ikut dan taat kepada suruhan pemimpin.


Tapi, ada kalanya, Saya Yang Menurut Perintah ini membuta tuli saja dalam menuruti kata-kata dan perintah orang atasannya. Tiada kompromi, kena buat, terpaksa, dipaksa, tak boleh persoal. Turut saja perintah, jangan bantah, jangan betah! Kalau arahannya 'kau pergi buat itu benda' tujuannya positif, tak ape. tapi, kalau perintahnya itu 'kau pergi buat itu benda' tujuannya jahat, negatif...aaa itu kenalah kita fikir2kan masak2.

Aku mengomel hal Saya Yang Menurut Perintah ni, bukan apa. Melalui pengalaman kerja di organisasi-organisasi lepas, aku tengok ada sebilangan kawan2 especially dalam barisan perkeranian atau PAR-pembantu am rendah, selalu terpaksa sebut 'Saya Yang Menurut Perintah' dalam konteks yang salah..sedih. Saya Menurut Perintah, pergi bayarkan bil2 api air boss kat pos opis..walhal, perintah itu PERLU dilaksanakan dalam waktu bekerja. Saya Yang Menurut Perintah, pergi belikan teh tarik dan roti canai untuk supervisor, walhal itu tak termasuk dalam deskripsi kerja masa mula2 sain kontrak kerja dulu. Dan macam2 lagilah kes-kes saya yang menurut perintah yang bersifat sembrono..tak boleh kata tidak.

Kesian, kadang2, bila difikir, orang-orang ni berada di ranking bawahan di opis, jadi mereka tak ada 'suara' untuk menidakkan perintah yang tak betul. Bos atas dia ada degree, ada jawatan..mereka? Sorang kakak sama tempat kerja dulu2 ada pernah cakap "kalau betah karang, kena buang kerja". "Nak muncung2 pun tak guna, dia bukan paham kita". Aku diberitahu sesetengah kawan2, based on pengalaman kerja mereka dulu2, sampai terasa macam tak aman nak bekerja, sebab asyik sangat ikut perintah orang atas. Contoh kes--Hari ahad pun kena datang office, atau pergi buat promotion ke hulu ke hilir..tak boleh tidak..kalau tak, tak boleh confirm kerja, tak boleh 'menyinar', takde 'prospek' di masa depan, silap2 senang2 je dapat surat cinta terakhir daripada boss b4 di'kick-out' dari opis..perghhh kata mereka..macam mana nak produktif kalau workloads terlalu tinggi, work-life balance takde, rehat tak cukup kan? Sesetenah orang ni, kejar sangat kekayaan, sampai lupa nak jaga perasaan pekerja. Dalam tangan ada kuasa kan? tu yang rasa cam meleh-leleh air liur sebab rasa seronok perintah orang buat itu dan buat ini.. upah yang diberi, tak setimpal pulak tu dengan beban kerja yang diberi....kesian mereka.

Itu yang buat aku rasa bersyukur sangat kepada Allah SWT. sebab aku dapat tempat kerja yang 'saya yang menurut perintah tetapi bersifat munasabah saja bah!'.

Artikel di Berita Harian hari ini 14 Julai 2009 menarik perhatian aku. Aku ingin sangat kongsi2kannya dengan anda semua. Berpada2lah memerintah orang dan menerima perintah. Maksud aku, selagi perintah itu tak terkeluar dari landasan syarak dan mampu kita laksanakan...maka dipersilakanlah mengikut perintah itu. Andai perintah itu memudaratkan, silalah fikir2kan, dan cari kaedah terbaik untuk bekerja secara halal. Maksud aku, sebagai pemberi perintah, kau fikirlah apakah pertimbangan yang kau akan peroleh di akhirat kelak akibat perintah 'tak betul' yang kau berikan pada pekerja kau. Sebagai penerima perintah, berdoalah kepada Allah dan bertawakkal, andai sudah tiada daya dan tiada kemampuan untuk menolak perintah 'tak betul' dan tiada daya untuk oppose bos/org atas ko. Semoga kita mendapat hidayah-Nya amin.

*****************************

Tafsiran salah ‘ Saya yang menurut perintah’ harus diperbetul

SAYA yang menurut perintah” adalah amalan yang sebati dipegang dalam sektor awam. Frasa itu difahami dan diamalkan secara menyeluruh, baik pada peringkat jawatan rendah mahupun yang tinggi. Pasti ada sebabnya kenapa frasa itu begitu sinonim dengan penjawat awam.

Bagi penulis sendiri, frasa itu mempunyai tujuan baik iaitu untuk melancarkan kerja dan memastikan setiap tugasan dapat dilaksanakan dengan berkesan. Bagaimanapun, adakah kefahaman penulis turut difahami seluruh penjawat awam? Atau, timbul salah faham sehingga menyebabkan kewujudan frasa itu menimbulkan pelbagai masalah lain.

Penulis berpendapat, wujud salah faham tertentu terhadap penggunaan frasa ‘Saya yang menurut perintah’. Salah faham itu akhirnya menimbulkan masalah tertentu yang memberi kesan kepada mutu kerja di kalangan penjawat awam.

Pertamanya, frasa itu menyebabkan ramai penjawat awam bekerja tanpa berfikir. Setiap arahan dilaksanakan tanpa ada yang berani menyoal kembali arahan itu. Malah, adakala pekerja memilih melaksanakan juga arahan walaupun ada cara lain lebih mudah dan menjimatkan.

Justeru, salah faham terhadap frasa itu boleh mengekang kreativiti dan inovasi kakitangan awam. Perkara ini sebenarnya diakui, jika tidak masakan kerajaan bersungguh-sungguh mengadakan anugerah inovasi yang bertujuan menggalakkan inovasi di kalangan penjawat awam.

Malah, dalam keadaan tertentu, ramai kakitangan awam tidak berani melakukan sesuatu perkara baru, walaupun diakui perkara baru adalah satu bentuk perkhidmatan yang dapat memuaskan hati pelanggan atau rakyat.

Oleh itu, sering kali kita mendengar jawapan: “Saya tidak tahu encik, saya ini menjalankan tugas saja”. Ia juga sebenarnya adalah bayangan salah faham terhadap arahan ‘Saya yang menurut perintah’ tadi.

Oleh kerana menurut tanpa usul periksa, maka ramailah pekerja membuat kerja mengikut rentak ketua semata-mata. Ia akhirnya menutup ruang untuk perkembangan kreativiti dan inovasi. Akhirnya, sektor awam kekal cara kerjanya yang lambat, tidak konsisten dan tidak berani membuat keputusan.

Selain menutup ruang kreativiti dan inovasi, amalan ‘Saya yang menurut perintah’ juga dikhuatiri boleh menimbulkan penindasan di kalangan kakitangan awam terutama pada peringkat rendah. Amalan itu boleh disalahgunakan sesetengah pihak tidak bertanggungjawab untuk kepentingan sendiri atau mengenakan orang lain.

Sebenarnya, menurut perintah adalah dituntut dalam pandangan Islam seperti wajib menurut perintah pemerintah. Arahan untuk mengikut perintah bukan bertujuan menyeksa umat Islam tetapi demi kesejahteraan dan kelancaran hubungan antara pemerintah dan rakyat. Jika dilaksanakan dengan baik, tuntutan itu akan menguatkan negara.

Daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Kamu wajib patuh dan setia sama ada dalam keadaan susah mahupun senang, disukai atau dibenci dan biarpun merugikan kepentinganmu.” (Hadis riwayat Muslim)

Bagaimanapun, dalam hadis lain, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Mendengar dan mematuhi itu wajib ke atas setiap orang Islam sama ada dalam perkara yang ia suka atau tidak suka, selagi ia tidak disuruh melakukan maksiat. Apabila disuruh melakukan maksiat, tidak harus lagi didengar dan dipatuhi.” (Hadis riwayat Ahmad dan Muslim)

Jelas pada pandangan hidup Islam, ada syarat tertentu yang perlu diikuti jika sesuatu perintah ingin dipatuhi. Oleh itu, kenapa wujudnya kepatuhan amalan ‘Saya yang menurut perintah’ tanpa ada kekecualian? Bukankah kita semua diberi akal fikiran untuk menyatakan pandangan terhadap sesuatu arahan yang tidak munasabah?

Oleh itu, amalan ‘Saya yang menurut perintah’ yang menidakkan peluang untuk berfikir dan menyatakan pandangan seseorang sebenarnya sudah ketinggalan zaman. Pada masa ini, pekerja seharusnya diberi peluang melaksanakan kerja mengikut kreativiti masing-masing.

Ia tidaklah bermakna ketua tidak perlu langsung memberikan arahan atau tunjuk ajar. Pekerja perlu dibimbing dan pada masa sama, kebolehan dan bakat mereka melaksanakan kerja perlulah diiktiraf, bukannya semata-mata berpegang kepada amalan ‘Saya yang menurut perintah’.

Oleh itu, kewujudan salah faham sebegini harus diperbetulkan dengan segera jika kita ingin menjadikan perkhidmatan awam lebih berkesan.

Penulis ialah Felo Pusat Sains dan Teknologi Institut Kefahaman Islam Malaysia


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails