Friday, June 19, 2009

Perikemanusiaan vs zero-tolerance'

Di mana letaknya budi bicara dan pertimbangan? Ini yang orang selalu kata 'dia buat tak apa, kita buat tak boleh'. Saya yakin, andai benarlah cerita dalam surat pembaca di Berita Harian di bawah ini, nilai perikemanusiaan individu yang berkaitan adalah kosong, sekosong konsep 'sero-tolerance'nya, dan dengan konon-konon tebalnya nilai 'ikut peraturan syarikat kami, tiada kompromi'.

Senang-senang duit orang dikebas dirampas secara paksa, dan bayangkan juga halal haram duit dan keuntungan yang diperoleh sebegini rupa. Cuba kena pada batang hidung sendiri, anak sendiri, isteri sendiri, suami sendiri, mak ayah sendiri..geram tak? ada rasa 'semacam' tak?

Aku tumpang geram dan kesal!

p/s: tak sabar nak dengar 'penjelasan' syarikat terbabit...mengaku atau menidakkan...tunggguuu...


****************************************
Staf pintu berlepas angkuh (Berita Harian 19 June 2009)

SAYA terkilan dengan layanan dan servis staf AirAsia di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Kota Bharu Kelantan. Pada 17 Jun, tiga anak saya sepatutnya menaiki pesawat AirAsia AK5283 (tempat duduk 28A, 28B dan 28C) dari Kota Bharu ke Terminal Tambang Murah (LCCT) pada jam 12.20 tengahari. Memandangkan rumah adik saya bersebelahan dengan lapangan terbang, mereka terlebih dulu daftar masuk jam 11 pagi dan pulang kembali ke rumah. Kemudian mereka kembali ke lapangan terbang pada jam12 tengah hari, terlewat 10 minit daripada masa yang ditetapkan, iaitu 11.50, 30 minit sebelum penerbangan. Selepas selesai mengimbas bagasi bawaan tangan anak saya naik ke pintu berlepas dan mendapati penumpang sudah menaiki pesawat, bagaimanapun, seorang staf AirAsia masih berada di pintu berlepas. Namun, beliau menahan ketiga-tiga anak saya daripada menaiki pesawat walaupun polis lapangan terbang mengiringi mereka dan meminta dibenarkan menaiki pesawat.

Dengan angkuh, staf itu menjawab, 'Kami tetapkan masa menaiki kapal terbang 30 minit sebelum penerbangan, maka perlulah datang 30 minit. Sila turun sekarang dan bagasi anda akan dibawa turun.' Pihak AirAsia sanggup mengambil masa menggeledah perut kapal terbang untuk mengeluarkan beg anak saya daripada menggunakan sedikit peri kemanusiaan mengizinkan anak saya menaiki kapal terbang. Sudah semestinya kalau dikirakan, masa untuk anak saya melangkah ke kapal terbang lebih cepat berbanding masa untuk menggeledah beg dan mengeluarkannya.

Bayangkan, bagaimana perasaan ketiga-tiga anak remaja saya dilayan begitu. Malah, terpaksa pula menunggu sekian lama untuk mendapatkan kembali beg mereka, sekali gus penumpang yang lain juga terpaksa menunggu.
Saya tidak menafikan kesilapan di pihak kami yang terlewat hanya beberapa minit, tetapi perlukah kami mendapat layanan sebegini? Sedangkan kami sekeluarga adalah pelanggan setia AirAsia dan saya adalah pemegang kad kredit Citibank-AirAsia. Selama ini kami sentiasa bersabar dengan perkhidmatan AirAsia yang kerap dijadual semula atau tertangguh tanpa notis sehingga berjam-jam.

Malah, tiga hari sebelum kejadian ini, suami saya terpaksa menunggu hampir dua jam kerana penerbangannya (AK5295) dijadual semula dan tertangguh daripada jam 10.35 malam ke jam 12 malam. Kelewatan AirAsia selama dua jam boleh dimaafkan tetapi kelewatan pelanggan 15 minit tidak boleh?

Saya teramat kesal, marah dan sedih dengan apa yang berlaku, bukan saja mengambil kira dari aspek kewangan, tetapi yang jelas kepada saya ialah betapa saya mendapati ciri kemanusiaan sudah hilang. Persoalan terakhir saya, adakah hanya kerana AirAsia dengan konsep pemurahnya menawarkan tambang murah agar sesiapa saja boleh terbang maka boleh berlaku kejam sewenang-wenangnya kepada pelanggan mereka tanpa ada rasa belas kasihan dan kemanusiaan? Pihak AirAsia perlu memikirkan perkara ini sewajarnya.

PROF MADYA DR NAIMAH ABDULLAH Shah Alam, Selangor.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails