Sunday, June 28, 2009

Batallah imanmu jika Allah kauduakan...

Wana'uzubillahiminzalik.



Syirik. Satu persoalan yang ditanyakan Encik Aleh dalam study circle kaum bapak di Dumberton St malam jumaat lepas. Panjang lebar jugaklah Ustaz Khairul al-hafiz menjawab dan menghuraikan akan perkara syirik dan dosanya.

Kemudian, aku pula ajukan satu lagi soalan tentang syirik besar, syirik kecil kepada ustaz. Dan ingin sekali aku kongsikan kepada kawan2 intipati penerangan ustaz Khairul akan satu jenis syirik yang dipanggil syirik Khafi, atau syirik tersembunyi/syirik kecil.


Akan syirik jali/syirik nyata, tidak dapat dinafikan lagi itulah perbuatan melampau yang perlu dihindarkan agar jangan sekali-kali dilakukan oleh kita, khalifah Allah. Antara syirik jali itu adalah menyembah segala sesuatu selain Allah SWT, bertenung nasib, percaya pada kuasa selain Allah dan sebagainya.

Perihalnya syirik jali ini, agen2 setan yang feymes dalam kalangan masyarakat kita antaranya tak lain tak bukan tok bomoh, tok pawang, dan segala jenis tok-tok yang secara absah mahupun abstrak menyekutukan allah baik dari segi kepercayaan, perbuatan dan percakapan mereka. Masyarakat kita pula, sebilangannya terlalu mengagung2kan tok-tok ni, hingga segala cakap dan arahan mereka digunapakai sebagai 'panduan hidup'...wanauzubillah! ditanya, adakah kamu rasa kamu terpesong sudah dari kepercayaan kepada Allah? angkuhnya mereka menjawab 'manusia jenis apakah kamu ini yang sewenang2 mahu melabel, menuduh kami tidak percaya kepada Allah? kami masih sembahyang, masih puasa, masih beribadat seperti sepatutnya, bahkan aku lebih dulu naik haji daripada kau! aku jumpa itu bomoh adalah sebagai satu usaha untuk memperbaiki keadaan diriku, itu tak salah!' aiyyaaa...ini orang..sudah salah, lagi mau menidakkan. bertepukan gemuruhlah syaitan mendengar ini orang sudah masuk jerat dan perangkapnya. 'bertambah geng kita kat neraka beb', ujar sekor setan kepada sekor setan lagi.

Darihal syirik kecik/syirik tersembunyi/syirik khafi pulak, dikiaskan oleh Rasulullah SAW ianya sebagai 'seekor semut yang berwarna hitam, melata di atas batu berwarna hitam, pada malam yang gelap pekat'. Ia boleh wujud, melata2 dalam kalangan masyarakat, tapi sukar dilihat, sangat diskrit...dan merbahaya. Contoh? memakai tangkal/azimat yang diyakini ada powerrrr ada kuasa pelindung, kuasa menyembuh, dan kuasa yang diperlukan di saat-saat genting, alaa macam Popeye, kalau kena belasah dengan Bruno, mesti keluar dari kocek dia spinach yang buleh bagi dia kuasa super duper.

Contoh lain syirik khafi ni adalah sifat sombong, riak, takbur, dan ujub...ia dikategorikan Islam sebagai perbuatan syirik, walhal kita mungkin selalu memiliki dan 'memulihara secara konsisten' sifat2 ini. Adusss...seriaunya. Seakan2 menjadi 'trend' manusia zaman sekarang (kebanyakkannya), suka nak menunjuk2, nak org tau segala amal ibadatnya, nak org tau segala achievementnya, nak org rasa 'oooo hebat seh mamat/minah ni', dengan tujuan yang jahat i.e. membangga diri melampau2, nak org sakit hati, nak suruh org lain agung2kan dirinya. Itu salah, bangga perlu ada sempadannya, jangan jadik riak dan takbur. Contoh bangga yang betul-- 'bangganya aku tengok anak aku berjaya dalam pelajaran, tak sia-sia aku bermandikan peluh, membanting tulang, mengalirkan air mata darah. semoga dia dapat berbakti kepada agama, bangsa dan negara'..contoh bangga yang diselaputi riak, takbur dan ujub-- 'bangganya aku tengok anak aku berjaya dalam pelajaran. biar satu kampung, satu Malaya tau anak aku tu anak sapa, baru org kenal jugak aku ni bapak/ibu yang hebat bentuk anak jadi berjaya..hinssh hinssh kembang lobang idungku'. Ini style bangga diri yang Allah tak suka..dan dikategorikan sebagai syirik khafi..memang tak tersangka bila dah buat.

So, marilah kita sama-sama muhasabah diri dan berpesan2 kepada rakan taulan, sedara mara, sanak handai...kita jaga2lah diri kita daripada bukan saja syirik yang nyata, bahkan syirik kecil yang tersembunyi sifatnya ini. Ia tidak lain akan hanya merosakkan nilai keimanan bahkan membatalkan iman kita kepada Allah, kufur akidah! wana'uzubillah! Jangan cuba tunjuk 'ek', tunjuk besar nak lawan keagungan, kekuatan, kekuasaan Allah SWT...jangan, jangan cuba2 pun. Kelak, nerakalah balasannya..selama2nya. Kerana segala dosa2 kita walau sebanyak buih2 di lautan, dengan izin-Nya jika kita sungguh2 bertaubat, taubatannasuha, pasti akan diampunkan Allah. KECUALI dosa syirik...

MARILAH KITA PERBAHARUI KEIMANAN KITA SETIAP HARI SEPERTI YANG DISUGGESTKAN RASULULLAH SAW DENGAN MENGUCAP KALIMAH LAILAHAILLALLAH..TIADA TUHAN SELAIN ALLAH! MEH, KITA UCAPKAN, JADIKAN ZIKIR HARIAN SEBANYAK YANG KITA MAMPU. SEMOGA ALLAH PELIHARA KITA DARIPADA MELAKUKAN SYIRIK...AMIN.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails