Wednesday, May 20, 2009

Manipulasi, Penipuan, Akal Fikiran, Kesabaran, Konfrontasi, Kebenaran, Kepuasan! -- Part 1

Ini ada satu kisah benar, terjadi kepada seorang perantau Malaysia yang bermastautin sementara di bumi Melbourne. Aku namakan dia 'Encik Melayu Jawa'. Masalah dia ini tidaklah begitu severe, jauh daripada mampu menimbulkan situasi pandemic seteruk kesan wabak H1N1 pembawaan 'ba alip ba ya'. Begitupun kerana dia berada di 'rumah orang dan laman orang', masakan dia mampu nak bersuara sekuat mana bila berada di 'rumah sendiri dan laman sendiri'. Jadi, kawan2 yang 'setanah dan sebahasa'lah yang menjadi tempat untuk mengadu nasib.

Baru-baru ini Encik Melayu Jawa telah mengirimkan e-mail berikut kepada seisi warga Desa Bundoora. Tak mahulah aku menjadi narrator mengolah-olah dan menceritakan semula cerita yang diceritakan Encik Melayu Jawa dalam e-mail tersebut. Adalah elok untuk aku 'potong dan tampal' sahaja kandungan e-mail Encik Melayu Jawa untuk menjadi tatapan pelawat blog aku yang dihormati sekelian.

Tarikh e-mail: 16 May 2009, Sabtu.

Assalamualaikum and greetings Entahla, saya tak tahu macam mana nak explain secara detail problem saya ni. Nampak complicated, tapi rasanya tidak kot. Mungkin pada saya complicated, since saya pun baru je 'selesai' urusan kelahiran anak saya baru-baru ni, banyak kena buat benda tanpa disangka-sangka. Kisah di bawah ni adalah kronologi penghijrahan saya keluar ke rumah baru.
Secara simplenya (TAK SIMPLE PON) saya rumuskan begini:

1. Saya keluar rumah sewa lama untuk cari rumah baru. Alasan2: a.rumah lama yang ada satu bilik saja TAK SESUAI untuk kami berempat tinggal, unhealthy. b. jiran sebelah yang TAK RETI BAHASA suka buat bising sampai 2-3 pagi, dan bila kami buat aduan, seolah2 kami yang bersalah dan tak boleh nak buat apa2.
2. Saya punya lease tamat November 2009. Saya nak keluar awal bulan lima. Nak ikutkan memang saya salah sebab keluar lebih awal. Tapi undang2 OZ tak pulak kata TAK BOLEH KELUAR RUMAH selagi tak habis lease. So, syarat yang saya kena akur adalah SAYA KENA BAYAR SEWA RUMAH LAMA TU SAMPAI ADA ORANG LAIN TAKE OVER RUMAH TERSEBUT. Itu saya maklum.

3. Saya bagi 28-day notice pada 2 April 2009 kepada apartment administrator melalui e-mail since dia kata e-mail is the simplest medium to give them the notice. Selewat2nya saya kena keluar rumah 1 May 2009. Masa bagi notis, administrator (saya panggil WizardofOZ) tu kata akan ada orang take over rumah kami. Kebetulan ada orang yang datang rumah kami buat inspection (kenalan based on words of mouth) dan berminat nak take over as soon as possible. Saya bawak jumpa WizardofOZ, dia refused, dan kata ada orang dah nak ambik alih rumah saya, dan refused untuk process application orang tu. so saya confident NEXT MONTH (WHICH IS MAY 2009), saya dah tak perlu risau nak kena bayar sewa rumah lama dah.

4. Saya dah dapat rumah baru di Whallawey Road, 15 hb April saya dah dapat kunci. So, lepas angkat2 barang, saya dengan Isteri setuju untuk hand over kunci rumah lama lebih awal untuk BAGI PELUANG WizardofOZ DAN APARTMENT ADMNISTRATORS ready untuk new tenant take over our apartment. So, kami pulangkan kunci rumah pada 21 APRIL 2009, seminggu lebih awal dari tarikh sepatutnya kami keluar. Saya tinggalkan alamat rumah baru dan no telefon, just in case ada apa2 saya perlu dihubungi.

5. Saya datang semula pada 30 April 2009 ke office apartment sebab isteri saya kata ada tertinggal barang. Dengan angkuh si WizardofOZ kata, saya tak boleh masuk dah rumah tu, sebab diorang dah kemas untuk orang baru masuk. Saya akur, sebab saya dah pulang kunci dan tak ada apa2 authority untuk masuk rumah tu. Saya mintak tolong simpankan surat2 penting (maklumlah, isteri bersalin, ada banyak surat2 dari hospital, insurance, surat gelfrens lama saya, etc). Mana sempat saya nak tukar alamat saya dengan semua pihak. Si WizardofOZ kata itu bukan masalah dia, dia akan dispose semua surat2 tenant lama kalau diposkan ke unimews (sebenarnya diaorang kena simpan at least 90 hari kalau ikut law OZ!). Saya akur, sebab saya tak tahu law masa tu. Si WizardofOZ sekali lagi bagitahu saya pada hari itu, in a few days, there will be new tenant accommodate my apartment. Saya diberitau JANGAN RISAU KAMI AKAN BAGITAU SECEPAT MUNGKIN kalau ada new tenant.

6. Saya menunggulah berhari2 email ka, telepon ka, telegram ka, daripada si WizardofOZ tentang hal bond, bill elektrik dan air, etc. Sampailah ke hari Jumaat lepas, 15 April 2009, saya sudah tarak tahan, saya bagi email kat WizardofOZ. Then after a couple of hours si WizardofOZ jawab email saya. Email dia ada saya attach kat bawah ni, boleh baca.

Hi Melayu Jawa, We are still waiting on someone to replace you at the moment. So Currently we have not been able to replace you. This is the unfortunate risk of breaking a lease early. This means that rent needs to be paid for this month. If we find someone before the end of the month then we will reimburse you Your bills have been done and I will forward them on shortly. You can either pay for these or I am happy to wait until you’ve been replaced and deduct them from the bond. This is your choice I hope your family is well and everyone is settling in with the new baby

7. Saya terperanjat!!!!! Sebabnya, kalaulah saya tak email dia, dah sah-sah dia takkan email saya bagitau yang tak ada orang take over rumah lama saya, dan saya still kena bayar sewa bulan May 2009 ni. Dah la tu..bills untuk elektrik dengan air dia bagi kaw-kaw punya..mahal 2 kali ganda daripada yang biasa, wal hal kami tak pakai banyak pun elektrik dan air, itu kami pasti.

8. Saya pergi ke apartment office petang Jumaat tu jugak nak tengok betul ke takde orang lagi dalam rumah. Hampa, sebab saya ketuk pintu, takde orang bukak. Saya tunggu dalam 2 jam dengan oenuh debaran, tapi still hampa. So, saya balik rumah baru, dan datang semula lepas maghrib, akhirnya memang Allah itu maha kaya, rupa2nya memang ada orang dah accommodated rumah saya tu! saya nampak lampu terbukak kat bilik, kat dapur, kat living hall. SAH!!! MEMANG ADA ORANG DAH MASUK RUMAH TU!!! Saya bulatkan hati, kuatkan semangat, baca doa, saya ketuk pintu rumah lama saya. Sambil tangan saya tengah rakam video cam just in case boleh buat bukti nak tunjuk kat mahkamah ke, kat si WizardofOZ tu ke.

9. Akhirnya, sorang lelaki Arab Saudi bukak pintu, dan saya terus explained problem saya. Kebetulan, saya call Datuk Mahathir kawan saya yang duduk di apartment tu juga, dan Datuk Mahathir turun untuk bantu saya convinced mat arab tu yang saya dan dia kena kencing (tipu) dengan si WizardofOZ tu. So, Datuk Mahathir pun siap ambik dah gambo2 saya dengan Mat arab tu sebagai bukti jugak. Conclusionnya, Mat Arab tu offer saya untuk bantu settlekan masalah ni, dan ajak saya jumpa di office apartment tu bersama2 untuk pertemuan 3 PIHAK UTAMA DALAM INI CERITA. Saya setuju..

10. Ada kawan2 cadangkan terus contact Consumer Affairs of Victoria. Buat report, biar padan muka si WizardofOZ tu. Tapi saya ikut juga cakap diorang, relax, jangan melatah, sikit2 dulu, fikir2 dulu. Makaseh banyak Tan Sri Jeff, Datuk Mahathir, Dato' Jimin, I.R. Zafiri dan Tengku Din. Saya hantar email ni sebagai langkah kedua saya dalam tangani masalah ni. Saya nak dapatkan feedback daripada kawan2 semua. Langkah pertama saya dah buat tadi, hantar query kat Tenants Union of Victoria... .

so, WHAT SAY YOU FRIENDS??? PLEASE, BAGILAH NASIHAT SEBAIKNYA PADA SAYA. HARI ISNIN NI, SAYA NAK PERGI BERTARUNG JUMPA si WizardofOZ TU. TAPI MENGGELETAR DALAM HATI NI TUHAN SAJA TAU, BUKAN SEBAB TAKUT, TAPI SEBAB SAYA ADA DI NEGARA ORANG, TAKUT KENA MANIPULATE WALAUPUN SAYA YAKIN SAYA DI PIHAK BENAR.

maaf, sibuk2 je kacau masa anda semua semata2 kes tak complicated saya ini....

Hasil daripada e-mail kawan saya si Melayu Jawa ni, ramailah yang kemudiannya warga Desa Bundoora yang pakar2 dalam selok-belok dispute, undang-undang, memberikan khidmat nasihat dan kaunseling yang tidak ternilai harganya kepada tuan punya badan. Diberitahu kepada saya bahawa ini antara intipati nasihat2 yang dirangkumkan oleh encik Melayu Jawa sebagai penyelesaian apartment saga ini:


1. Kena fight Melayu Jawa! .....Baca paper Preston Leader memang sekarang banyak kes manipulate oversea student dr India..Malaysia tak dengar lagi...takkan kau first case kot.

2. ko dah cuba minta pandangan legal drpd uni tak? mungkin depa dapat tolong...

3. aku turut simpati...cuma setakat nie, tindakan ko memang betul lah.....teruskan jer....insyaAllah....ini kes ko di aniaya. cuma pada aku, baik ko bawak sorang lagi orang OZ (maybe lecturer ko ke, or siapa2) yang boleh bertutur dengan laju untuk mengelakkan dari di pesong2 oleh "WizardofOZ nie".......kalau ada org OZ yg defend ko, maybe "WizardofOZ" nie boleh dikalahkan.....

4. Jangan jumpa dengan staff tu..ia akan lebih menimbulkan masalah, sebab ini dah masuk law and fraud and salah fakta/penipuan dll.. Do not represent yr own case, it will make things more miserable..

5. Siapkan semua bahan docements terlibat/salinan perjanjian sewa rumah/salinan bayaran sewa/print out semua emails terlibat between u and her. Yang dah ada dalam email tu cantikkan lagi. Mudahkan plot perjalanan cerita.. Terus ke Victorian Tenants Union.. biar depa decide w/er u have a case to proceed or not..

6. Bahan bukti bahawa you have already met the pakcik Arab tu jangan dibawa pada Staff terlibat. Terus bawa pada VTU, they can decide w/er he can be yr witness or not..

7. Kwn saye dulu penah ade problm dgn land lord.. and kes2 menipu mcm tu.. She also took pictures from the house and all for evidence.. and what she did was, she went to uni's legal service which was a free service for La Trobe uni students around 2 or 3 yrs ago and they handled the case for her.. Tak payah bayar.. die cume had to go to court once n tunjuk muke je. Our uni very good eh.. Tanak students terganggu with studies.

8. I'm really sorry to hear about your misfortune. Kak nasihatkan buat report terus as that is the only way to stop the management from further abuse of power. Maybe boleh consult Latrobe University Housing advisor. Kak rasa this is not the first time diaorang take advantage of international students. Be strong and I'll pray that everything will work out for you and wife. Let me know if there's anything I can do to help.


Jadi...Apa pendapat anda?

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails