Wednesday, December 3, 2008

Sambut Aidiladha di perantauan tak semeriah di tanahair

Hari ni (2 Dec 2008) artikel aku keluar di BH. Ini antara artikel paling pendek diedit BH, tapi tak kesah, janji maksudnya sampai..huhu.. tribute to all my fellow friends di Bundoora yang tak 'dapat' balik beraye di Melesia macam aku..huhu...

**********************

SESUNGGUHNYA umat Islam ternanti-nanti tibanya Aidiladha atau Hari Raya Korban yang secara rasminya akan disambut 8 Disember ini di seluruh negara.

Berdasarkan pengalaman peribadi, menyambut Hari Raya Korban di perantauan tidaklah semeriah seperti yang dirasakan di tanah air. Perantau sekadar dapat peluang bersolat sunat di masjid atau surau. Ada juga dalam kalangan komuniti perantau seperti pelajar atau pekerja yang menganjurkan majlis kenduri kecil-kecilan atau takbir beramai-ramai, sama ada di kedutaan Malaysia, di rumah atau di dewan komuniti.

Peluang untuk berhimpun beramai-ramai seperti ini memberikan ruang kepada semua untuk melepaskan rindu terhadap sanak-saudara di Malaysia, bertukar fikiran, berkongsi suka dan duka, dan sama-sama menghayati erti yang tersurat dan tersirat mengenai pengorbanan.

Sambutan perayaan yang dibuat adalah sederhana, tetapi jauh di lubuk hati masing-masing sedar bahawa mereka sedang melaksanakan erti pengorbanan yang bukan calang-calang.

Pengorbanan untuk meninggalkan keluarga tercinta jauh beribu-ribu batu di tanah air, menimba ilmu dan mencari pengalaman di bumi asing, mengangkat senjata membantu menjaga keharmonian dan keselamatan negara yang sedang dilanda krisis, bersusah payah membina kehidupan dan berdikari, dan mentadbir hal-ehwal makanan dan pakaian keluarga adalah contoh pengorbanan yang cukup berbeza dan unik jika dibandingkan dengan ibadah korban yang biasa diamalkan di tanah air.

Namun, semua pengorbanan ini tetap bersandarkan kepada matlamat mendapatkan keredaan Allah membawa balik segala ilmu dan pengalaman yang ditimba di luar negara untuk dikongsi bersama dengan anak bangsa.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails